XP Desktop tippek
2007. október 10. írta: Asszem

XP Desktop tippek

Meglepve láttam, hogy az előző posztom, ami a roppant fontos "hogyan írjunk dőlt betűvel a Gmail chatben" témát járta körül, kikerült az Index címlapjára, pontosan meghúszszorozva ezzel a napi látogatottságot.  A kommentek között azonban némi kritikai élt is véltem felfedezni, úgyhogy most megpróbálom magamnak is bebizonyítani, hogy tudok ám hasznos is lenni.

Szóval ebben és a következő néhány posztban leírom, hogy milyen programokkal teszem hatékonyabbá, szebbé és kedvesebbé a Windows XP-met. Szerintem jó lesz, ha meg nem, akkor mindegy.

Tehát a terv:

1. Szeretném leírni a Launchy használatának előnyeit, tippekkel.

2. Szeretném leírni miért érdemes a RocketDock-ot is használni a Launchy mellett.

3. Szeretnék áradozni a True Launch Bar-ról.

4. Szeretném ha hangsúlyos helyre kerülne a „Dokumentumok” mappába történő parancsikonok létrehozása trükk, mert annyira magátólértetődően egyszerű, mégsem elterjedt.

5. Szeretném megmutatni a PowerMenu használatának előnyeit.

6. Szeretném bemutatni  a Yod’m3D-t, és azt, hogy miért érdemes animált multiple desktopot használni.

7. Szeretném megemlíteni a ÜberIcon , RoyaleXP séma, TaskSwitchPro és a VisualTaskTips által kínált előnyöket.


Akkor hát vágjunk is bele, és nézzük az első témát.

Launchy



Programindítás a hagyományos módszerrel

Aki még emlékszik a DOS-os időkre, az tudja, hogy mekkora paradigmaváltás volt a Windows megjelenésével a grafikus ikonokkal történő programindítás. Akinek pedig ez a korszak kimaradt az életőből, az ezt már el sem tudja képzelni másként (és esetleg sokkot kap, ha először találkozik a Linux parancssorával :-).
Csakhogy egy mai gépen akár többszáz program is telepítve lehet. Jelenleg csak a laptopomon a ZSoft Uninstaller 233 telepített programot jelez (mellesleg nagyon érdemes ezt az uninstallert használni a Windows beépített "Programok Telepítése és Törlése" nevű borzalma helyett).
Ebben az esetben a hagyományos, ikonos programindítás használhatatlanná válik, a következő okok miatt:

A Windows Start Menüjében a Minden program fül egy áttekinthetetlen, ötoszlopos, a teljes képernyőt lefedő katyvasz lett. Mivel a szoftverek ABC sorrendben vannak elrendezve, ezért különösen zavaró az, ha nem magának a programnak, hanem a fejlesztő cégnek a neve szerepel a menüben.
Arról ne is beszéljünk, ha egy három szintig beágyazott, jobbra-balra megnyíló almenürendszerbe kellene elnavigálnunk az egérrel...Fitts törvénye alapján ennél rosszabb megoldást talán el sem lehetne képzelni.

Ha magát az Asztalt pakoljuk tele ikonokkal, akkor nagyon rövid időn belül eljutunk a káosz állapotába, ráadásul le kell csuknunk az összes futó programot ahhoz, hogy egyáltalán láthassuk az asztalt és indíthassunk valamit róla.

Ha a Gyorsindítás eszköztárt tömjük meg 30-40 ikonnal, akkor kapunk egy háromemeletes tálcát, miniatűr ikonokkal, úgy, hogy semmi hely nem marad az éppen futó alkalmazásoknak.

Összefoglalva az eddigieket, én úgy tapasztaltam, hogy az ikonos programindítás előbb-utóbb nehézebbé válik, mintha csak begépelnénk az elindítandó program nevét.  Mint ahogyan ez régen a DOS-ban működött.

Programindítás hatékonyabban


Telepítsük a Launchy névre hallgató, ingyenesen letölthető programot. Részletesen le fogom írni az előnyeit, de akkor lehet a legjobban megérteni a lelkesedésemet, ha használat közben tapasztaljuk meg, hogy miért sokkal intuitívabb, egyszerűbb, természetesebb és jobb ezt használni, mint a programindítás hagyományos módját.

A program lényege, hogy egy billentyűkombinációval előhozott beviteli mezőbe gépelve az elindítandó program nevét, elindítja azt.

Telepítés után a Launchy a háttérben fut. Aktiválni az "alt-szóköz" billentyűkombinációval lehet, ekkor megjelenik a beviteli mező. Ide gyakran elég csak elkezdeni begépelni az indítandó program nevét, a Launchy pedig kiírja, hogy a begépelt karakterekel melyik programot lehet elindítani. Amíg több egyezést is talál, addig felajánlja azt, amelyiket a legtöbbször használtuk, a többi közül pedig a kurzor gombokkal választhatunk.

A gyakorlatban nálam ez így működik:

  • Firefox indítása: [alt-space] - "Fir" - [Enter].
  • Paint indítása: [alt-space] - "Pai" - [Enter].
  • Program Files mappa megnyitása: [alt-space] - "Prog" - [Enter].
  • Számítógép kikapcsolása: [alt-space] - "Kikapcs" - [Enter].
  • Az index.hu megnyitása: [alt-space] - "www.inde" - [Enter].
  • 2345 osztva 17-tel: alt-space, "2345/17", Enter.  Igen, még egy számológépet is beleépítettek, viszlát Számológép, de ha nagyon kéne: [alt-space] - "számo" - [Enter].
  • Word indítása: [alt-space] - "w" - [Enter].
  • A "TurboNinja" program eltávolítása: [alt-space] - "Zs" - [Enter]. Ez elindítja a korábban említett ZSoft Uninstallert, ami kb. 3 másodperc alatt bejön, elkezdem beírni a keresőmezőbe, hogy "turb", megtalálja a programot, és már törlöm is. Az egész művelet kb. 20 másodperc, ennyi idő alatt a Programok telepítése és törlése ablak még meg sem nyílt volna.
  • A "Termelési átalányjuttatás.doc" fájl megnyitása (ami valahol 18 mappa mélységben van beágyazva a Documents and Settingsbe): [alt-space] - "termelé" - [Enter].
  • Az "All Along the Watchtower.mp3" lejátszása: [alt-space] - "all alo" - [Enter].. Természetesen ilyenkor mindig a fájltípussal társított alkalmazás indul el.

Azt hiszem, a lényeg ebből már látható.

És ez miért jó?

Először is, könnyű használni. Az alt-szóköznagyon könnyen megjegyezhető és használható billentyűkombináció, mert a két billentyű gyakorlatilag egymás mellett van. Én amúgy is nagy híve vagyok a gyorsbillentyűk használatának (ami pl. a Gmail használatát is jelentősen tudja könnyíteni és gyorsítani), de aki csak ezt az egy kombinációt jegyzi meg, annak is bőven meg fog térülni a befektetett energia.
Könnyű használni azért is, mert az alt-szóköz kombináció bármilyen program futása közben előhívható, nem kell lecsukni hozzá semmilyen ablakot, vagy az egérrel a képernyő egy meghatározottan apró területére mutatni.

Másodszor, gyors és intuitív. Főleg a ritkán használt programoknál, amikről tudom, hogy a gépemen vannak, de nincs ikonjuk sem az asztalon, sem a tálcán, nagyon leveszi a terhet a vállamról az, hogy nem kell keresgélnem a Start Menüben, egyszerűen beírom a nevét és már megy is.

Harmadszor, könnyen testreszabható, skinezhető és pluginekkel bővíthető. Mi állíthatjuk be, hogy milyen mappákat és milyen fájlokat indexeljen. Az alapbeállításokon túl érdemes hozzáadni a "C:\Program Files" mappát, illetve azokat a helyeket, ahol a zenéket, filmeket és dokumentumjainkat tároljuk.
A C:\Program Files\Launchy\Utilities\System Power mappában vannak a gép kikapcsolására, újraindítására, felhasználó kiléptetésére vonatkozó parancsikonok, ha pl. a System Shutdown-t átnevezzük "Kikapcs"-ra, akkor máris ezzel a szóval tudjuk a nap végén lekapcsolni a gépet.
Ha a "Webby" nevű plugin be van kapcsolva, akkor a www.-vel kezdődő dolgokat a böngészőben nyitja meg. Ez is hihetetlenül hasznos tud lenni, nem kell a Firefoxban az egérrel varázsolni, ha gyorsan meg akarok nyitni egy új tabot, egyszerűen csak beírom a Launchyba és kész. Akár még az adott oldalt sem kell elhagynom, majd megnézem a tabot akkor, ha végeztem azzal, amit éppen csinálok.

Folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taurusz 2007.10.10. 08:14:43

A ff-ben nem kell " az egérrel varázsolni", hanem simán rálépek a ctrl-t -re... :)
Egyébként ki fogom próbálni... köszi! (Nekem is volt olyan, hogy nem volt az asztalon szabad hely)

kurce 2007.10.10. 08:42:13

Feltettem. Valóban klassz program...deee...21MB-ot foglal le a rendszermemóriából. Másnál is ilyen sok?

Csöpi · http://blog.csopi.hu 2007.10.10. 08:51:03

Ha már indexelő progit használnunk akkor inkább a google desktopot ajánlanám.
Alapbeállítsában beindexeli az egész vinyót, és még dokumentumok szövegébe is lehet keresni. Ugyan így indítható minden program ahogy a Launchyban is. Sőt van lehetőség arra, hogy ha több géped van akkor egyik gépről meg tudod nézni nincs e fent az a keresett file a másik gépen.

Baaad 2007.10.10. 09:19:01

Az Alt+space Windows-szerte az egyes ablakok Windows menüjének előcsalogatására szolgál. Mondjuk ha kimegy egy ablak teteje a képernyőről, nincsen csík, aminél fogva húzogatni lehetne. Alt+space-re lenyílik a menü, Move kiválaszt, és kurzorgombokkal be lehet hozni a képernyőre.

Még mielőtt ezt valaki nagyon nyaktekert példának gondolná, a Microsoft csodálatos alkalmazása, a Live Messenger rendszeresen kimászik a képernyőről, ha a felbontás megváltozik (mert pl. egy játékról Alt+Tabbal visszaváltok).

Szóval Alt+space duplanemjó, a többin lehet filózni. Az én gépem nincs annyira telehányva alkalmazásokkal, hogy gondot jelentsen az indítás. Lehet, hogy újdonságot mondok, de a Start menü átrendezhető (hacsak ez le nincs tiltva), azaz a gyakrabban használt dolgokat ki lehet rakni a legfelső szintre (vagy eggyel lejjebb), az amúgy context menüből dolgozó WinRar menücsoportját meg be lehet hajítani egy "Trágyadomb" almenübe, hogy ne legyen útban.

Aamin 2007.10.10. 09:49:12

Van még egy hasznos dolog, ha több desktop-ot használunk és azok között váltani is lehet. Windows XP-re Microsoft PowerToys-al és hasonló szofverekkel, mint a VirtuaWin érhetjük el ezt. Linux alatt több lehetőségünk van, pl. GNOME alatt alapértelmezett beállítások mellett 4 asztal van, ill. Compizfusion-el egy 3D forgatható kockát kapunk, aminek a felületén 4 asztal helyezkedik el en.wikipedia.org/wiki/Virtual_desktop

Rocko- 2007.10.10. 09:53:52

Launchyt én is láttam már, hasznos dolog.
de! nem kell teleszórni a gépet mindenféle baromsággal. egy szükséges gép újratelepítésnél érdemes elgondolkodni arról, h mire van az emebernek szüksége. majd ezeket csoportosítani kell, és máris átlátható a rendszer. én személy szerint nem vagyok híve az asztalra kipakolásnak, de mostanában használom is.
tehát nálam a rendszer: próbálom szükíteni a programok sorát, pl. a divx és dvd lejátsszó egy azon program, nem kettőt használok rá. a csoportosítás területei pedig lehetnek: gyorindító pult (pl. internet, azaz böngésző, levelező program, ilyenek), asztal (munkához szükséges szoftverek), asztal másik területe (játékok), illetve start menü (innen ritkán használt programok ugye eltűnnek a szem elől, teljes kibontásra viszont látszanak. érdemes végiggindolni, h szükségesek-e ezek.)

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.10.10. 10:10:49

Launchy nekem is nagyon bevált, most az új 1.98 alfa verzió van fenn.

Azért 21 mb memória manapság nem annyira vészes szerintem, az előnyökért cserében meg főleg nem. Pl. számológép is van benne, próbáljátok ki!

Most már legszívesebben a taszkbart is kikapcsolnám. Esetleg ilyet nem tud valaki?

MaCS 2007.10.10. 10:32:08

Halihó!

Akinek elburjánzik a Startmenüje, az meg is érdemli. Kábé nulla tudással és egészen minimálisidőráfordítással kiki a maga ízlése szerini hierarchiába rendezheti, és akkor nem kell ilyen kisegító bizbaszokat használni -- amik persze lehetnek hasznosak, de állítom, hogy egy kis ésszel gondolkodás az esetek 90%-ában feleslegessé teszi őket.

Üdv: MaCS

fraki 2007.10.10. 10:39:31

Launchy helyett ajánlanám a google desktopot, az ugyanezt tudja, csak egy kicsit sokkal többet is. A bill. kombinációja a sokkal kényelmesebb dupla control (nem kell 2 billentyűt lenyomni), és mindent tud, amit maga a google, vagyis számológép, pénznemváltó meg miegymás. plusz ott használat alapján súlyozza a begépelt betűk után listázott programokat, szóval ha beírom, hogy "w", akkor nálam a WinSCP jön be az első sorba, mert azt használom legtöbbször.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.10.10. 10:43:17

A google desktop tényleg sokat tud, csak nagyon rátelepszik a gépemre, és sok erőforrást használ fel, valamint a nagy részét nem használom a tudásának.

Nekem ezért nem vált be annyira, egyszerűbb a launchy-val beindexelni a szükséges dolgokat. Egyébként a használat után súlyozás a launchyban is működik. Szó se róla, a gdesktop többet tud jóval, de a launchy meg pont azt ami nekem kell.

Persze ízlés dolga, mindenki próbálja ki, aztán rájön mi jó neki.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.10.10. 10:45:05

MaCS, nem csak az elburjánzás... egyszerűen gyorsabb és egyszerűbb mint egérrel behozni. Próbáld ki megéri!

Egyébként nem feltétlenül az elejére illeszt a beíráskor, nekem pl. a firefox 'fox', 'fx' beírással is feljön.

jablonsky1524 2007.10.10. 10:49:33

mindentől függetlenül nálam jól bevált, hogy az egész tálcát jobboldalra, függőlegesen beállítva használom. a gyorsindító gombokból egy sorban négy fér el, így ha kétszáz program is lenne telepítve, melynek mindegyikéhez elengedhetetlenül szükséges lenne ikon (ezt egyébként teljességgel kizártnak tartom), akkor is a tálca alján legalább öt megnyitott program közül tudok kényelmesen váltogatni (arról nem is beszélve, hogy mi van, ha a tálca szélességét még két-három ikonnyi mélységben megnövelem).

ez foglalja el a legkevesebb rendszermemóriát szerintem, és totál átlátható bír lenni. hogy az asztal totális ürességéről, s az elhelyezett háttérkép teljes egészében történő csodálásáról ne is beszéljek.

rotting 2007.10.10. 10:56:17

Hali Asszem!

Off leszek: elolvastam a cigiblogodat. Azóta mi a helyzet? "Tiszta" vagy? :)

kalamar 2007.10.10. 12:19:17

Sőt, a Start menüt át lehet rendezni úgy is, ahogy eredetileg tervezték: kitörlöd a soha nem látogatott internetes parancsikonokat, uninstall ikonokat, egyéb szemetet, maradnak a programok.

Egyébként ajánlom mindenki figyelmébe a Hotkey Master nevű programot. Egyáltalán nem néz ki jól, de általában nem is látszik: billentyű kombinációt lehet létrehozni gyakorlatilag bármihez. Nálam Win-W = Word, Win-X = Excel, Win-Space: ablak bezárása (Alt-F4).

Asszem 2007.10.10. 16:09:35

Rotting: majdnem, kocsmában, póker közben még nem tudom megállni, hogy ne gyújtsak rá, egyébként igen.

Google desktop: régen én is próbáltam, de nálam nem vált be. Lehet, hogy adok neki még egy esélyt.

Virtuális desktop: szerintem is hasznos funkció, én most a Yod'm 3D-t használom, az is ugyanolyan kockát forgat, mint a Compiz. És nem csak eye-candynak jó.

Arról, hogy túl sok program van telepítve a gépre: szerintem ez önmagában sem nem baj, sem nem az agyatlanság jele. Ennyi programot használok, illetve szeretek kipróbálni új dolgokat.

A Start Menü átszervezése: természetesen megoldható, de akkor már (szintén később posztban fogok írni róla): True Launch Bar. Teljesen le lehet vele cserélni a Start Menüt (én a StartKillerrel el is tüntettem a tálcámról), és meg lehet oldani a programok kategória szerinti rendezését. Ráadásul a nagyon jól lehet együtt használni a Launchy-val.

Hotkey programnak természetesen AutoHotkey, bár programindításhoz én a TrueLaunchBar hotkey lehetőségét használom (minden egyes programhoz lehet gyorsbillentyűt rendelni).

MaCS 2007.10.10. 22:08:35

Halihó!

A StartMenü sima, exploreres igazgatása miért nem jó? Minek ehhez egy csomó segédprogram?
Nem kevés installált program van a gépemen -- egy tökéletesen átlátható StartMenüvel.

Üdv: MaCS

Asszem 2007.10.11. 02:07:20

MaCS: a nagymamámnak pedig nincs számítógépe, úgyhogy neki a Start Menüt sem kell igazgatnia.

Különbözőek vagyunk, különböző felhasználói szokásokkal. Ez a poszt főleg azoknak szólt, akiknek vagy sok program van telepítve, vagy pedig szeretné azt a keveset is hatékonyabban indítani.

Nem akarlak győzködni, úgy dolgozol, ahogyan akarsz, de szerintem még a legátláthatóbb StartMenünél is jobb a Launchy.

Mondom ezt úgy, hogy én a TrueLaunchBar-ral TELJESEN lecseréltem a Start Menüt, és a számomra valóban fontos programokat a saját rendszerem szerint kategorizáltam.

És ezek után is azt mondom, hogy hatékonyabb a Launchy.

Szerintem próbáld ki. Maximum nem használod :P

MaCS 2007.10.11. 10:28:38

Halihó!

Félreértés ne essék - nem piszkálódni akarok, csak tényleg érdekel. Egyébként én is használok mindenféle segédvackokat, tudom, hogy nagyon hasznosak lehetnek, ha az adott egyednek éppen kézre állnak. Én egerészős típus vagyok, viszonylag kevés billentyűzetkombinációt használok, pedig C64-en kezdtem.
Azért érdekel a StartMenü kérdése, mert rengeteg gépet látok, és 99%-ukban úgy áll a menü, ahogy azt a windows és a telepített programok összehányták -- rendezetlenül, időrendi sorrendben, gyakran tele üres sorokkal - szóval valóban használhatatlanul. Aztán jön a nagy csodálkozás, hogy ez lehetne másképp is.

Üdv: MaCS

Asszem 2007.10.11. 11:19:49

Semmi gond. Én előbb kezdtem True Launch Bar-t használni, mint Launchy-t, és már akkor látszott, hogy mennyivel hatékonyabb egy rendes start menü.

A Launchy használata viszont tényleg más gondolkodásmódot igényel. Én nagyon preferálom a billentyűparancsokat, gyorsan tudok gépelni, úgyhogy számomra ez pont ideális.

Ma már ugyanannyira nem tudom elképzelni a gépezést Launchy nélkül, mint a Firefoxot All-In-One Gestures nélkül.

Boot_X! 2008.01.08. 03:49:15

Én csak annyi kérdeznék. Ki az az ember aki hadja elburjánzani a stsrtmenüt és ki az aki nem uninstallal töröl?
Demost öszintén! Nem a windows védelmére kelve de szerintem a startmenüvel nemsok gondvan. Névszerint sorrendbe állítva a progik...stb és ha felraksz valamit akkor annak megváltozik a szine vagyis kiemeli és nemkell keresgetni. De számos példát tudnék felhozni még erre a dologra de szerintem a legfontossabb az hogy nem külön progit használva ezzel és nem terhelem szerencsétlen Xp-t sem.
Dehamér a leterhelésnél tartunk akkor külön programot tegyek fel arrais hogy Unistaláljak valami? Szerintem ugyanugy megtalálható és nem katyvasz ..... Dehát ki hogyan szoktam meg a dolog, erre mondják, hogy "Izlések és pofonok". pont jókor találkoztam ezzel az oldallal mert a minap telepitettem Vistát és ennél az OP-nél mégannyira nemlátom értelét aprócska genyó programokat telepíteni.
Lehet hogy csak én vagyok így de én szeretem a gépem eröforrását meghagyni arra amire éppen kell! Elégfelsőategóriás van de még soxor ez sem elég. 1szónak is 100 a vége én személyszerint nem telepítek csak azért hogy máslegyen a Startmenüm vagy éppen másképpen uninstaláljak valamit! Akin meg mindez elhatalmasodik az megis érdemli! Csak 1 kérdés més a végére. Mennyi programot használsz a feltelepitettek közül?
mert nemnagyon tudom elképzelni hogy ennyi telepitett progibol te mindet használod!

Asszem 2008.01.08. 09:29:02

Boot_X: egyetértek, valóban ízlés dolga, hogy ki mennyi programot telepít fel. Én kísérletező alkat vagyok, úgyhogy szeretek mindent kipróbálni, de nekem is van olyan ismerősöm, aki a "tiszta" XP-hívő.

Az is igaz, hogy nagyon leterhelik a gépet ezek az apró kis progik, kell hozzá minimum 1.5 giga RAM, meg erős proci, de mondom, ez is ízlés dolga.

A sok telepített dolgot természetesen nem használom EGYSZERRE sosem, de amikor szükség van rá, akkor jól jön.

Mivel én sok mindent telepítek, ezért amikor kell, kapóra jön a ZSoft Uninstaller. Egyébként nem fut, nem foglal erőforrást.

A Launchy-ról már írtam, hogy mennyire jó, ma már el sem tudnám képzelni nélküle a munkát, ha idegen géppel kell tartósan dolgoznom, az első dolgom, hogy telepítem.

Hamarosan írok egy új posztot ebben a témában, mert azóta is találtam még legalább három-négy olyan progit, amit naponta használok, és szerintem hasznos.

Zárszóként: szerintem érdemes kipróbálni ezeket, maximum letörlöd, ha nem tetszik (ZSoft! :D), végülis semmit nem veszthetsz.

Taktoj 2008.02.02. 18:12:07

üdv. tetszik az oldal bar nem vagyok oda a blogokért de neha hasznos dolgokat is talál az ember.. ehhez az íráshoz javasolnék én is egy programot amit ha letöltesz akkor még jobban megszereted mint az itt felvazoltat a neve PSstart 10 megat foglal a memoriaból. a különbség annyi hogy itt egyszer kell felvenned az inditó ikont- tehat böngésző iró torrent jegyzettömb stb inditó ikonjat- s aztan ket kattintas s mar indul is. egy kattintas a ps startra majd egy kattintas a kivalasztott progira. mindenki egészségére.
Sziasztok
süti beállítások módosítása