Az ezeregy éjszaka rémségei
2007. december 04. írta: Asszem

Az ezeregy éjszaka rémségei

Asszem az Ezeregyéjszaka meséit nem fogom elalváshoz felolvasni a gyereknek. Enyhén furcsa mai szemmel olvasni például azt a bájos történetet (A meggyilkolt leány vagy a három alma története), amiben a férj egy aprócska félreértés miatt hirtelen felindulásból elvágja a felesége torkát, utána feldarabolja és bedobja egy ládában a folyóba. A hullát megtalálja a kalifa, aki közli a szolgájával, hogy vagy három napon belül kideríti, ki volt a gyilkost, vagy megöli őt és a nemzetségéből még negyven embert. Már majdnem lejárt a határidő, amikor az utolsó pillanatban megkerül a gyilkos, de kiderül, hogy a félreértést egy rabszolga okozta. Ismét közli a kalifa a beosztottjával, hogy akkor most találja meg a rabszolgát, vagy ő és a családjából negyven ember mehet a levesbe. Utolsó pillanatban megkerül a rabszolga is, akiről kiderül, hogy a kalifa szolgájának a saját rabszolgája.

És akkor most jön a csattanó: mivel ilyen szépen kiderült minden, az összes félreértés tisztázódott, ezért a rabszolgát szabadon engedik, a gyilkost pedig a kalifa megjutalmazza, és választ számára egy új feleséget, akivel boldogan él, amíg ... nyilván amíg valami apróság miatt meg nem öli. Szó szerint idézve: "A rabszolgát szabadon bocsátotta, az ifjúnak pedig, aki feleségét meggyilkolta, olyan havi járadékot adományozott, hogy gond nélkül megélhetett belőle, a maga rabnői közül adott hozzá egyet feleségül, és asztaltársául fogadta."


Namost valahogy ez a történet nehezen egyeztethető össze az olyan fogalmakkal, mint pl. az emancipáció, feminizmus, esélyegyenlőség, felvilágosodás, demokrácia, politikai korrektség, stb. 
Jó, nyilván van egy nagy korbeli és kulturális szakadék a mű és a befogadó között, de akkor is durva rácsodálkozni arra, hogy milyen üzenetet közvetítettek ezek a mesék, mennyit ért egy nő élete...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Té, mint Tamás 2007.12.04. 17:42:41

Ne haragudj, de te még soha semmilyen mesét nem olvastál? Az európai mesék éppen így tele vannak erőszakkal, furcsa erkölcsi ítéletekkel. A gyereknek - ha nem is kiskorában, hiszen végülis az ezeregyéjszaka sem gyermekeknek szól - pedig éppen ezért érdemes ilyesmiről hallaniuk, hogy tisztában legyenek a korok, kultúrák eltérő vonásaival.

blogart · http://blogart.blog.hu 2007.12.04. 17:45:55

Valóban másik dimenzió és mintha az évszázadok alatt sok minden nem változott volna...és mintha mi sem jó irányba tartanánk...vagy?

Asszem 2007.12.04. 17:47:06

Tegyük fel, hogy lányod van és elolvasod neki ezt a történetet. Szerinted hogyan fogja érezni magát utána?

Asszem 2007.12.04. 17:50:26

blogart: azért én látok fejlődést, bár a nők ugyanúgy megcsalják a férfiakat, mint a férfiak a nőket, asszem ez nem is fog változni, de talán a mai nyugati kultúrában kicsit jobb dolog lehet nőnek lenni, mint talán eddig bármikor a világtörténelem során.

TGV 2007.12.04. 18:02:32

az ezeregyejszaka NEM GYERKEKNEK VALO! es nem kell mndent szavat szentirasnak venni!
masreszt a mesenek jelentos moralis uzenete van:
1. Allah mindenhato es az igazak elvezik a kegyelmet
2. a kalifa a tarsadalmi felelossegvallalasat (es a veziret is) extremul nyilvanitja ki: idezet:"Te kutya vezír, hát embereket gyilkolnak, folyóba hajigálnak a mi uralkodásunk alatt, hogy majd az ítélet napján a mi lelkiismeretünket terheljék?
3. az ifju ferj szrelemfeltesbol olt, megbanta, beismerte es maga kerte a bunteteset. Meg jegyzem, hogy meg a XX. szazadban is egyes europai orszagokban a szerelmfeltes gyakorlatilag korlatlanul enyhito korulmeny volt, ugyhogy nem kell az 1000 evvel ezelotti Bagdadba menni ezert.
Ezert szerintem a mesevel nincs akkora baj, mint ahogy leirtad, viszont megfeleloen kell tudni olvasni es ertelmezni!

Asszem 2007.12.04. 18:06:15

TGV, értem mire gondolsz, más kor, más kultúra. És amúgy is, általában majd' minden kultúrában a férfi hűtlenséget egészen másképp büntették, mint a nőit, erre pompás evolúciós magyarázatokat lehet találni.

És még akkor is, ha nem klasszikus gyerek$mesének fogjuk fel a történeteket, hanem felnőtteknek szóló mulatságos, erkölcsnemesítő történetnek, akkor is mélységesen undorító az az értékrend, amit a mű képvisel.

conman 2007.12.04. 18:08:22

Mi a gond, ez az egy konyved van?

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2007.12.04. 18:39:29

Számomra ebből az az érdekes, hogy mennyi mai gyerekmesénk az ezeregyéjszaka meséinek cenzúrázott vagy gyengített változata. Én magam is többször ledöbbentem egyes mesék eredeti változatán.

Shaq Baqoor 2007.12.04. 18:39:48

Hát aranyapám, már meg is bocsáss. Nem bírtam megálni. Nézzük szépen sorban:
emancipáció: 18. században létrejövő (illetve felszínre kerülő) krdéskör, hagyományosan a nyugati, azza zsidó-keresztény kultúrkör általá proklamált fogalom.
feminizmus: a 19. és a 20. század fordulóján kibontakozó mozgalom, melynek gyökerei az Államokban keresendők, az 1820-as évek női szavazati jog kapcsán kialakult vitáiban.
esélyegyenlőség: ugyancsak újkori fogalmi "perverzió", az európai civilizáció találmánya, maximum a 16., 17. századig vezethető vissza a története.
felvilágosodás: a 18. század teljes európai civilizációt és kultúrát átfogó filozófiai szemléletmódja, az iránya eredendően az irracionalitás kiküszöbölése, a tudományos ismeretek bővülése segítéségével a világ megismerése volt.
demokrácia: ókori találmány, a görögöknek köszönhetjük, de hagyományosan európai, ha nem is zsidó-keresztény gyökerekkel rendelkezik. A nyugati civilizáción kívül nem igazán sikerült eddig eredményesen alkalmazni.
politikai korrektség: 20. századi mutációja az aberrált amerikai elmének. tökéletes idiotizmus a maga módján, ahol a négerből afroamerikai lesz, a törpéből alacsony növésű, a fogyatékosból hátrányos helyzetű, az ázsiaiból nem nyugati származású. Hadd ne hangsúlyozzam, hogy minden tekintetben kardinális faszság. És ez itt mellékes is.

Namármost: ilyen fogalmak, illetve a fogalmak által takart szemléletmód jelen nem létét számonkérni egy olyan mesegyűjteményen, melynek legrégebbi kézirata az időszámításunk szerinti 800-as évekből származik (!!!) az arab, tehát NEM a zsidó-keresztény, illetve európai világból (!!!!) bődületes marhaság. Krisna sem volt szent, ezreket mészárolt le 5000 évvel ezelőtt, mégse kérjük rajta számon, hogy nem tartotta szem előtt a nemzetközi háborús chartákat, és nem bánt emberségesen a foglyaival. Beethowenen sem kérjük számon, hogy nem kísérletezett elektromos gitárral. Amerigo vespuccin sem kérjük számon, hogy miért nem próbált repülővel eljutni az Indiákra. homéroszon sem kérhetjük számon, hogy nem regény formába öntötte az Illiászt és az Odüsszeiát.

Ne keverjük már össze a szezont a lőcsömmel. Azt tökéletesen megértem, hogy ebből nem szeretnél a gyerkőcödnek felolvasni, mert valóban bizarr, ha mosolyogva elmeséled, hogy "és akkor a kalifa bácsi jól feldarabolt negyven szolga bácsit handzsárral, de úgy, hogy csak fröcsögött a bél szanaszét". Ezzel teljesen egyetértek, mert hülyén veszi ki magát.
DE: az Ezeregyéjszaka a maga nemében egy remekmű, egy kuriózum, kor- és társadalomképe egy ezer évvel ezelőtt létezett arab világnak, ami még nem volt egységes vallású, nem volt egységes államigazgatás alatt, más fogalmak és irányelvek mentén építette fel az életvilágát. Ajánlom a figyelmedbe Edward Said Orientalizmus című kötetét, amiben a szerző arra világít rá, hogy mekkora marhák vagyunk mi európaiak mind, hogy a saját fogalmaink alapján akarjuk definiálni a Keletet. Nem lehet, képtelenség, ők ők, mi meg mi vagyunk, ne kérjük már ezt rajtuk számon!!!

Shaq Baqoor 2007.12.04. 18:41:33

oppardon, kis kiigazítás: az iszlám már érvényben volt ebben az időben, és ki is fejtette hatását, de a társadalom és az igazgatás azért jóval szegmentáltabb volt, mint ugyanabban az időszakban Európában.

Asszem 2007.12.04. 19:10:13

Micsoda kioktató stílus...na mindegy. Ismered azt a kifejezést, hogy "rácsodálkozás"?

Trasher 2007.12.04. 19:29:27

Igen, ez tényleg egy másfajta világról szól, ami ráadásul nagyon régen volt.

Az viszont durva, hogy a közel-keleten (Bászra) még mindig ilyen (ha nem durvább) körülmények uralkodnak.

Jihadgirl 2007.12.04. 19:55:59

Asszem! Képzelem hogy megdöbbennél a Hamupipőke eredetijén amiben keményen megy a végtagcsonkolás meg lábfetisizmus.Már ha egyáltalán van fogalmad arról hgy nem a Disney-féle verzió volt először.
Mellesleg az Ezeregy éjszaka meséi valóban NEM gyerekeknek íródott. A gyereked biztos rácsodálkozna a nemi aktusokat taglaló részekre. Ha meg a női élet értékén tipródsz: az összes mesében fiatal lányokat kínoznak,bántalmaznak gyilkosságot kísérelnek meg ellenük, esetleg öngyilkosok lesznek(Hófehérke,Kis hableány,Piroska stb.) Ettől függetlenül ezek irodalmi értékkel bíró történetek,milliók nőttek fel rajtuk. Valószínüleg Te is köztük vagy. Vagy mégsem?

Shaq Baqoor 2007.12.04. 20:08:08

A kioktató stílusért megkövetlek, télleg eltúloztam picit. Nem picit, kurvára.
Azzal, hogy "rácsodálkoztál", mondtam, semmi baj nincs. Csak én meg nehezen tudom elképzelni, hogy anakronisztikusan szemléljek dolgokat. Ez van. Sorry.

Asszem 2007.12.04. 20:20:20

BatáronTúli: ok, ez így korrekt. A rácsodálkozás pont abban áll, hogy egy pillanatra felemelem azokat a gátakat, amikkel egyébként mintegy "burokba" tudom zárni a művet, mondván ez "csak" egy más kor, más kultúra terméke. És ilyenkor megdöbbenek azon, hogy mennyire aljas tud lenni az ember.

Jihadgirl: sem nem az erőszak ábrázolása, sem nem a nemiség megjelenése az, ami számomra gondot okoz.

Shaq Baqoor 2007.12.04. 20:29:37

mennyire aljas tud lenni az ember - ehhez elég megnézni egy standard híradót, délutáni show-t vagy amerikai sorozatot. vagy az ókori klasszikusokat. mindenhol szembesülni lehet azzal, mennyire aljas az ember.

hamisnero 2007.12.04. 20:38:59

kicsit probléma keresőnek érzem a felvetést. a délutáni családi műsoridősávban ennél rosszabbak is vannak. persze pozitív tanulsággal - a jók kinyírják a k..ög rosszakat. a vizuális megjelenítés messze sokkolóbb, mint amikor apu MESÉL. tetejébe az előbbi valóságosabbnak tűnik. ja, és a mese az nem feltétlen gyermek mese.

TGV 2007.12.04. 22:32:56

Asszem el kene olvasni talan az osszes meset... (nekem kedvenc olvasmanyaim egyike az ezeregyejszaka), rengeteg tanulsaggal szolgalnak es raadasul bepillantast engednek a korai iszlam hetkoznapjaiba es kulturajaba.
es elteszem a kerdest, mennyivel jobb, mondjuk egy Derrick, ahol zero erkolcsi tanulsag es tortenet kimerul abban, hogy megtalaljak a gyilkost? aztan, hogy annak mik a motivacioi, mit erez, arrol nem udunk meg semmit. Ebben a tortenetben, mindenkinek az erzelmeivel es inditekaival szembesulunk.

Asszem 2007.12.04. 22:39:21

TGV: tudom, folyamatosan olvasom a többi mesét is, csak ledöbbentem, a korábban tárgyalt értelemben.
Nyilván nincs értelme összehasonlítani a bulvárral, így azzal ne is foglalkozzunk.
süti beállítások módosítása