Lehet-e a Twitter az internet ütőere?
2009. augusztus 09. írta: Asszem

Lehet-e a Twitter az internet ütőere?

Pár hete, az internetre kikerült belső anyagokban a Twitter vezetői egy egész jó biológiai metaforát használtak a szolgáltásukra: azt szeretnék, ha a Twitter lenne az internet 'ütőere' ("The Pulse of the Planet"). Egy éve még mosolyogni lehetett volna egy ilyen kijelentésen, ma már viszont érdemes komolyan elgondolkozni rajta. Itt következik az én 'megtérésem' története, avagy hogyan változtak meg hírfigyelési és fogyasztási szokásaim az internetnek, majd az RSS-nek és végül a Twitter-nek köszönhetően.

Az őskorban természetesen én is, mint mindenki más, a nyomtatott sajtóból (Népszabadság, Magyar Nemzet, ízlés szerint) tájékozódtam. Néha-néha néztem egy-egy Híradót valamilyen csatornán, de már akkor is zavart, hogy nem a saját tempómban fogyaszthatom a híreket, ezért annyira nem érdekelt. Inkább újságot olvasni szerettem. Természetesen előfizettem a kedvenc újságomra. Eszembe jut, milyen hangulatos volt reggel kávézni, cigizni és a legfrissebb Népszabit lapozgatni. Pláne szombaton.

A szélessávú internet megjelenésével (nálunk 2004 környékén) gyakorlatilag két-három hónap alatt lemondtam az előfizetésemet és teljesen abbahagytam az újságolvasást. Ugyanerre az időszakra tehető az is, hogy abbahagytam a tévézést. Teljesen.

Tehát ekkor szoktam át az online sajtó olvasására, és viszonylag hamar rátaláltam a Hírkeresőre, amit azóta is rendszeresen használok.

2006-ban a blogolással egyidejűleg elkezdtem használni az RSS-t. Kezdetben hírolvasónak a Netvibes-t használtam, majd pár hónap után váltottam a Google Readerre, amit máig használok. Az RSS célja az első időkben a kedvenc blogjaim frissülésének nyomon követésére szolgált. Nem gondoltam volna, hogy kb. 2007 végére teljesen megváltoztatja a hírfogyasztási szokásomat. Az RSS előtti időkben reggel az internet kinyitásakor az első dolgom a Hírkereső és a nagy portálok végigböngészése volt, de ahogy nőtt a Readerben a feedjeim száma, azt vettem észre, hogy előbb nyitom meg az RSS olvasót, és csak utána a portálokat. Tehát itt már három hírolvasási szokás keveredett: a régi beidegződés (online 'napilapok' elolvasása), a köztes Hírkereső megnézése és az RSS csatornák átfutása. Ez meg is maradt az elmúlt években, egészen mostanáig.

Pár hete ugyanis ismét egyre intenzívebben Twitterezek. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy ha egy hírnek utána akarok nézni, akkor először rákeresek a Twitteren, utána megnézem a Google Reader-t, utána a Hírkeresőt és csak legvégül a portálokat.

Előfizettem (vagy hogy mondjam, elkezdtem követni Twitteren) egy csomó hírszolgáltatót, különösen Breaking News kategóriában (BNOBreakingNews, en_wikinews, CNNbrkHírszerző, stb.), és kipróbáltam egy csomó klienst (TweetDeck, PeopleBrowsr, SeesmicDesktop, Thwirl, és amit most is használok: TwitZap).

Sőt, ha leülök a net elé pár óra (vagy perc) szünet után, és képbe akarok kerülni, akkor először rápillantok a Twitterre, hogy történt-e valami nagy dolog, aztán átfutom az RSS-eket, jött-e valami jó cikk és ha még mindig semmi érdekes, akkor kezdem átlapozni a portálokat.

A figyelem szelektál és fókuszál: kiválasztja a környezet ingeráradatából azt az információt, ami fontos és fenntartja ezt a szelekciót egészen addig, amíg a figyelem új tárgyat nem keres. Az internet információáradatában a Twitter valóban az lehet, mint az emberi információfeldolgozásban a figyelem: ráirányít arra, ami itt-és-most történik és fontos. A Twitter szelektál és fókuszál. A Twitter keresési eredményei mögött nem titkos algoritmus áll, mint a Google keresőjénél, hanem emberek millióinak összessége. 

(folyt. köv.)

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bit Rot 2009.08.10. 00:13:01

Twitterről:
www.youtube.com/watch?v=PN2HAroA12w

Hát, ennyi.

Twitter = lószar.

gergel 2009.08.10. 00:45:39

kint az..
mi soha nem leszünk twitter nation.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 06:22:16

"Sőt, ha leülök a net elé pár óra (vagy perc) szünet után, és képbe akarok kerülni, akkor először rápillantok a Twitterre, hogy történt-e valami nagy dolog"

Ez honnan látszik a twitteren? Elvégre ott minden ömlesztve látszik. Elolvasod az utolsó néhány hírt? Vagy többet?

Ha a Hírkeresőt említed, akkor a a képbe kerülésnél szerintem az hasznosabb, mert a főoldalt egy pillantással át lehet tekinteni, és ha valami fontos történt, akkor ott biztosan ott van a vezető hírek között (friss, top 4 óra, stb.).

A Twitter ezzel szemben alapból egy kategorizálatlan hírfolyam, és lehet, hogy xy csevegése letol nálad egy érdekes hírt a frissek közül, amikor éppen ránézel.

tyberius 2009.08.10. 06:31:28

Ugyan már, mit kell kötözködni. Neki jobban bejön a Twitter, mint az RSS, ennyi. Az már más kérdés, hogy mi a forradalmi a Twitterben, ha mindkettőt ugyanarra használja.

Egyébként én is rühellem a twittert. Talán azért, mert nem vagyok tagja az ADD-generációnak, és nem küldtem napi 100 SMS-t az osztálytársaimnak? Esetleg azért, mert ha érdekel egy híresség élete, akkor interjúkat, életrajzokat olvasok róla, és nem igazán érdekel, hogy most éppen egy pasadenai kávéház teraszán üldögél? Netalán azért, mert úgy gondolom, az érdekes dolgok bonyolultabbak annál, mint hogy 160 karakterben ki lehessen fejezni?

Eh, úgy látszik, öregszem.

Kúrcsány Ferenc 2009.08.10. 06:53:28

A Twitter az internet aranyere ("The Hemorrhoid of the Planet").

grigorij (törölt) 2009.08.10. 07:29:16

Igen, értem én, hogy ez generációs probléma!

Régen kb a 30-as éveim elején még én is tv függő voltam, plusz reggelente vettem vagy három nyomtatott lapot.
Viszont nem értettem, hogy az idősebb barátaim miért mosolyognak rajtam?
Volt műholdvevőm, fogtam vagy 1000 csatornát, és nem értettem, hogy az idősebb barátom, akinek régebben volt, miért nem kapcsolta be már vagy fél éve...

Írhatnám, hogy aztán jött a gyerek, meg idősödtem, más dolgok lettek fontosak és mások feleslegesek, de valójában nem ez az oka a változásnak!

Az igazi ok az, hogy a világon és így magyarországon megszünt a sajtó, megszünt a televízió!

Suttyó multikonszernek vásároltak fel mindent és az én korosztálypmat lecserélték "fiatalokra". Akik viszont ha tanultak is valamit a szakmából, az már az amerikaimarketinges multitelevíziózás/újságírás!

Ami döbbenetes, a net, a blog és az összes szörnyszülötte és facebook, twitter, iwiw benhogy javított volna a dolgon, hanem még sötétebb állapotokat eredményezett!

csak az Indexet kell megnézni, és látható, hogy egy olvasható portálból mára egy a Blikknél primitívebb bulvár lett...

Szóval manapság nem kapcsolom be a tévét, nem veszek újságot és a netet is csak korlátozottan olvasom...

Így az ilyen Twitter-féle kamuhíreken is csak röhögök! Idősebbek lesztek és máris nem a net lesz az orgazmust kiváltó ok...

Asszem 2009.08.10. 14:26:15

@agyvihar:
"Ez honnan látszik a twitteren? Elvégre ott minden ömlesztve látszik. Elolvasod az utolsó néhány hírt? Vagy többet?"

Van egy olyan csoportom, amiben csak a híreket twittelő szolgáltatkat figyelem, így ott a többi zajtól függetlenűl, azonnal látom, mi számít breakingnek.
Tegnap például érdekes volt látni, hogyan próbáltak minél hamarabb lecsapni a hírre, hogy eltérítettek egy kínai repülőt, aztán kiderült, hogy nem eltérítették, hanem bombafenyegetést kapott, aztán szépen leszállt biztonságban.
Ha 3-4 forrás ugyanarról beszél, akkor az valószínűleg fontos.

Asszem 2009.08.10. 14:32:03

@tyberius: sajnos a twitter csecsemőkora és bulvár felhasználhatósága miatt sokan ezzel azonosítják a teljes szolgáltatást, mintha ez csak arról szólna, hogy nóném jakab beleüvölti a világba, hogy a reggeli szar megjön hamar.

De ezen túl kell már lépni, mert a Twitter nagykorú lett. Nekem van olyan accountom (mert nem akarom minden egyes kliensnél beállítgatni a csoportokat), amivel én egyáltalán nem twittelek, csak figyelek és csak egy témában (hírek) követek kizárólag professzionális hírközlőket.

Asszem 2009.08.10. 14:35:43

@grigorij: pont a twitter és az RSS segíthet abban, hogy az egyre bulvárosodó mainstream média mellett megtaláld azokat a blogokat/személyeket, amelyek számodra értéket közvetítenek, de nincs esélyük arra, hogy címlapra kerüljenek.

Ha megkeresed a hozzád hasonló ízlésű embereket, akik megosztják, ha találtak valamit, amit értékesnek találnak, akkor máris nyomon vagy.

A Twitter is csak egy eszköz. Lehet agyatlan bulvárra használni és lehet valódi érték is.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 15:46:03

@Asszem: "Van egy olyan csoportom, amiben csak a híreket twittelő szolgáltatkat figyelem, így ott a többi zajtól függetlenűl, azonnal látom, mi számít breakingnek."

Akkor ha jól értem, lényegében csak a realtime mejelenés a twitter előnye ebben az esetben az rss-hez képest, vagyis ha elterjed a pubsubhubbub-típusú megoldás, hogy az rss hír is abban a pillanatban megjelenik az olvasódban, ahogy az írója publikálja, akkor realtime hírfigyelésre is éppúgy alkalmas lesz, mint a twitter most.

Ez a realtime rss várhatóan eléggé ki fogja húzni a twitter lába alól a talajt (a lényegtelen cseteléstől eltekintve), mert ha ugyanaz a realtime sebesség meg lesz rss-en is, akkor nem sok értelme lesz 2 párhuzamos technológiát használni egymás mellett, és az rss itt előnnyel indul, mert azt mindenhol használják már eleve.

Asszem 2009.08.10. 15:56:07

@agyvihar: igen is meg nem is. ráadásul a pubhubsubbublubglubflub mellé még bejönnek a google wave-re épített apik, szóval verseny az lesz, de a twitter felhasználói bázisa miatt helyzeti előnyben van az rss-el szemben.

szerintem többen twittereznek, tehát szolgáltatnak infót, mint rss-eznek. és az információszolgáltatás twitterezés alatt nem azt jelenti, hogy valaki új, értékes infót hoz létre, hanem azt, hogy erre ráirányítja a figyelmet.

De az biztos, hogy éles verseny lesz a protokollok között, tehát izgalmas éveknek nézünk elébe.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 15:59:48

@Asszem: "szerintem többen twittereznek, tehát szolgáltatnak infót, mint rss-eznek."

A fentieket elsősorban a hivatalos hírszolgáltatókra értettem. Az, hogy Béla megírja, hogy mit lát az ablakból, persze továbbra is twitteren fog menni, vagy hasonlón.

Asszem 2009.08.10. 16:02:59

@agyvihar: igen, de ha 23412 Béla írja meg vagy retweeteli, hogy milyen frankó dolgot olvasott XY helyen, akkor jobban a figyelem fókuszába kerül, mint a puszta cikk az RSS olvasóban.

A Twitter fókuszál, és egyelőre erősebben, mint a Google Reader Like funkciója.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 16:37:33

@Asszem: Igaz, de a 23412 Bélát egy ember nem tudja értelmesen követni, vagyis még ki kellene feljeszteni egy olyan szűrőt, ami pl. meg tudja mondani, hogy egy konkrét témakörben miket emlegetnek a legtöbben.

És mindezt persze úgy, hogy a spammerek ne tudják befolyásolni. Nem lesz könnyű.

Asszem 2009.08.10. 16:42:49

@agyvihar: trending topic pont ezt csinálja, nekem nem is kell követnem 23 ezer bélát, elég, ha figyelem, hogy generál-e ennyi béla elég twittet egy témában, hogy tudjam, az fontos.

másfelől pedig azt érdemes nézni, hogy egy twittelőt hányan követnek. Ha mondjuk azt látom, hogy kb. egymillióan követkik az egyik szolgáltatót, akkor őt érdemes követnem, míg a másikat 234-en, akkor őt nem.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 17:14:44

@Asszem: "trending topic pont ezt csinálja"

Azért nem teljesen. Pl. engem az érdekel, hogy irodalom témában miről beszélnek a legtöbben éppen. Vagy kvantummechanika témában. Nem az, hogy mik a leggyakoribb szavak, amelyek elhangzanak. Magyarul igazán akkor lenne áttörés, ha a puszta kulcsókeresésen túl témakörökre is lehetne szűrni.

Pl. az egyes tweet-eket meg lehetne cimkézni, mint a blogpostokat, hogy ez most irodalomról szól. Nem az egész csatornát, csak azt a tweet-et. Így ha xy beszél a hobbijáról, meg a vacsorájáról, meg a kocsijáról és irodalomról is, akkor pl. megtehessem, hogy csak az ő irodalommal kapcsolatos tweet-jeit olvashassam, mert a többi nem érdekel, és nem akarom átrágni magam azokon az engem érdeklőkért.

Erre ugye ott vannak a hashtag-ek, de nem eléggé használják őket, inkább csak a forró témáknál, a nyugis tweet-eknél kevésbé, és ettől aztán a végén minden ömlesztett lesz.

Asszem 2009.08.10. 17:26:15

@agyvihar: elvileg a hashtagek tényleg pont erre lennének jók, csak bele kell, hogy kalkuláljuk, hogy a twittelésben pont az a nagyszerű, hogy gyors, ezért nem fogják az emberek agyoncímkézni a twitjeiket, főleg akkor nem, ha a hashtag beleszámít a karakterszámba.

Néhány kliensen (pl. PeopleBrowsr) tudod címkézni a twitteket rendesen, de ez ugye szolgáltatófüggő.

Itt is inkább azt érdemes követni, hogy keresel egy-két olyan twittelőt, akit sokan követnek és aki azt posztolja, amire kíváncsi vagy.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 18:10:37

@Asszem: "Itt is inkább azt érdemes követni, hogy keresel egy-két olyan twittelőt, akit sokan követnek és aki azt posztolja, amire kíváncsi vagy."

Úgy vettem észre, hogy a Twitteren ez nem működik, mert az emberek fegyelmezetlenek, vagyis nem csak arról posztolnak, hanem csaponganak ide-oda időnként, válaszolnak a havernak, stb.

Vagyis ez a rákfenéje a dolognak, hogy nem lehet elkülöníteni a tartalmat a zajtól. És egyes twittelőkre lehet ugyan mondani, hogy kevés a zaj, amit produkálnak, de ha sok embert követsz, akkor a sok kevés zaj összeadódik sok zajjá.

Ezt a problémát a twitter nem is fogja tudni megoldani, mert a gyorsaság ellene hat a rendezettségnek, ezért a twitter leginkább olyanoknak való, akik nem bánják, ha a tartalomért egy kásaehegyen is át kell rágniuk magukat.

Asszem 2009.08.10. 21:08:15

@agyvihar: nem embereket kell követni, ha zavar a zaj, hanem hivatalos twitteket. a cnnbrk sosem fog arról twittelni hogy épp mekkorát szart.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.08.10. 21:39:13

@Asszem: Ilyen hírcsatornáknál meg nem látok sok különbséget az RSS-hez képest. 10 vagy 20 perccel később tudok meg valami "breaking" hírt? Nem érzem nagy tragédiának. Ráadásul ha a realtime RSS beindul, akkor még ez az időbeli különbség is eltűnik.

A Twitter-ben éppen az lenne a pláne, hogy valami olyat nyújtson, amit az RSS nem tud, de a felesleges zaj nélkül. De egyelőre nem látom, hogy ez hogyan lenne lehetséges a jelenlegi működési modelljével.
süti beállítások módosítása