Google Chrome.exe --Boldog-szülinapot!
2009. szeptember 05. írta: Asszem

Google Chrome.exe --Boldog-szülinapot!

Szeptemberben lett egy éves a Google Chrome böngészője. Az első év fontosabb történéseinek és mérföldköveinek összefoglalása a szokásos magas színvonalon már megtörtént a Lifehacker-en, én ehhez a saját szubjektív tapasztalataimat tenném hozzá.

Emlékszem a bejelentés körülményeire. Én először a Webisztánon olvastam róla, (Exkluzív: nagy dobás előtt a Google) a kommentekben ment is a találgatás rendesen, mi lehet ez a nagy durranás, én valami újféle képkereső algoritmusra tippeltem, de elég sokféle tipp született, ez a komment nagyon jól összefoglalja őket.

Böngészőre senki sem tippelt. Aztán bejelentették. Első reakcióm eléggé csalódott volt: 

 

Asszem 2008.09.02. 07:04:35

"hurrá. browser. Pont ez kellett. 
Hiánypótló."

Fél óra, és a zseniális termékbemutató képregény elolvasása után azonban megtértem. Alig vártam a másnapot, hogy letölthessem. Első blikkre kicsit furcsa volt a design, de ami megfogott benne, az a sebessége. Iszonyú gyors volt. Érezhetően gyors. Nem tesztekben, milliszekundumokban verte meg a társait, hanem napi használatban. Villámgyorsan indult, a Gmail úgy futott mint a kés a vajban, a tabok leválaszthatósága teljesen új perspektívákat nyitott. Akkoriban ráadásul a munkahelyi gépem eléggé egy vacak kacat volt, így nagyon sokat számított, hogy a böngésző villámgyors legyen.

Természetesen lelkesen blogoltam az első benyomásaimat (Google Chrome - pro és kontra). Pár óra használat után már éreztem, hogy a Firefox kizárólagos uralma megrendül és mivel úgyis készen álltam a válltásra, gondoltam csinálok egy, a saját igényeim alapján értékelt böngészőtesztet. A Chrome mellett megpróbálkoztam még a 10-es Operával is, valamint az (akkor) új Firefox 3.1-es kiadása is kapott egy esélyt. Nem nehéz kitalálni, hogy hibái és gyermekbetegségei ellenére a Chrome került ki győztesen.

Visszagondolva a legérdekesebb dolog számomra az, hogy mennyire könnyen megszoktam a Firefox kiegészítőinek hiányát. Régi, tűzrókás napjaimban a böngészőmben 15-20 extensiön is futott, és bizony akkoriban úgy éreztem, ezek a napi használathoz nélkülözhetetlen minimumok. Hát nem. Ahogy a Chrome készítői is vallják: egy böngésző akkor jó, ha láthatatlan, és a felhasználó a tartalomra tud koncentrálni, nem pedig az eszközzel szenved, amely megjeleníti azt. 

A Chrome felhasználói felülete erre a filozófiára épül. Nincs teleszemetelve felesleges gombokkal (megnézném, hogy az átlag Internet Explorer felhasználók hány százaléka tudja egyáltalán, hogy mit jelent az a 8 gomb a menüsáv jobb oldalán, és ezek közül hányat használ is aktívan). Olyannyira, hogy még "Home" gomb sincs rajta, amit persze sokan sérelmeztek, pedig be lehet állítani. 

Ehhez kapcsolódik, hogy sokakat a felülre helyezett fülekkel szembeni ellenérzése tartott vissza attól, hogy kipróbálják a Chrome-ot. Amíg én is csak képeken láttam, számomra is furcsának tűnt ez az elrendezés, de pár perc használat után simán meg lehet szokni és utána már a többi böngésző lesz furcsa. Ráadásul praktikus is, mert kis képernyőn sok helyet lehet spórolni ezzel a megoldással. Hiszen a tartalom a lényeg, nem a böngésző, ezért minél több helyet kell adni az érdemi információ megjelenítésének. Ha hinni lehet a pletykáknak, a jövőre megjelenő 4-es Firefox megjelenésében kísértetiesen hasonlítani fog a Chrome-ra. Talán nem véletlenül.

Visszatekintve az elmúlt év használatának tapasztalataira, azt mondhatom, hogy számomra még mindig a Chrome a tökéletes választás. Gyors, jól használható, erősen fejlesztik, stabil (a dev. channel is, sosem volt vele komoly gondom!), megbízható.

Bízom benne, hogy a második szülinapjára már megoldott lesz a kiterjesztések kérdése is (és nem kell mindenféle buta switch-ekkel bajlódni ezek be és kikapcsolásához, ld. cím) és teljesül a legnagyobb kívánságom is: a Chrome Login.

 

Kép forrása: http://googland.blogspot.com/2009/06/g-join-google-chrome-icon-project.html

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

azAttis 2009.09.05. 12:13:42

Ez a chrome login miben különbözne az xmarks-tól? :D -> Firefox rulz :p

Azért tetszett ez a poszt.

Asszem 2009.09.05. 12:56:28

@azAttis: leginkább abban, hogy működik Chrome alatt is :D

Na, komolyra fordítva: a teljes munkakörnyezetet szinkronizálná, témák, bookmarkok, jelszavak, sütik, history, minden. És telepítés nélkül. Tehát ahogyan a Gmail ugyanúgy néz ki belépés után az összes gépen, ahogyan testreszabtam, úgy a Chrome is pontosan ugyanolyan lenne, akárhol használom.

Most pl. ezt a választ vendégségből írom neked. Itt is van chrome, de ide nem akarom szinkronizálni a könyvjelzőimet, még akkor sem, ha tudom, hogy a házigazda max. firefoxot használ.

Szóval a Chrome Login is úgy működne, hogy miután kilépek, a számítógép tulajdonosa semmilyen személyes adatomhoz nem fér hozzá, viszont ha belépek, akkor nekem rögtön ott van minden.
süti beállítások módosítása