2010 két legjelentősebb változása számomra
2010. december 26. írta: Asszem

2010 két legjelentősebb változása számomra

Az okostelefonok használata és az elektronikus könyvolvasás az idei év két legnagyobb hatású változása az életemben. Mindkettő olyan dolog, amiről tavaly még nem is gondoltam volna, hogy egyáltalán érdekelni fog azt pedig végképp nem, hogy ennyire befolyásolni fogja a mindennapjaimat.

Kezdjük a telefonokkal. Egészen az idei év elejéig úgy voltam vele, hogy nekem igazándiból felesleges okostelefont vennem, hiszen a munkahelyemen van net, otthon van net, a kettő közötti utazás során pedig olvasok, ami pedig csak papíron az igazi. Most már látom, mekkorát tévedtem, és ez fontos érv számomra a leendő tabletem mellett, hiszen ezek az ellenérvek (minek nekem? mikor használnám?) ugyanúgy felmerülnek bennem. A megoldás egyszerű: ki kell mindent próbálni, hogy véleményt tudjak alkotni (egyébként többek közt ezért váltottam Androidról iPhone-ra).

Most már látom, hogy mennyire hasznos és jó dolog, ha az embernek van egy okostelefonja. Mert így a zsebemben van az internet, a zenegyűjteményem, a könyvtáram, a világtérképem, a navigációs eszközeim, egy csomó jó játék, az összes levelem, nálam van a Facebook, kezemben a Twitter, megoszthatom hol vagyok (Foursquare), vagy hova megyek és mikor érek oda (Glympse). Ma már okostelefon és mobilnet nélkül úgy érzem magam, mint pár éve sima mobil nélkül. Elveszettnek.

Azt hiszem ezzel sok mindenki így van, és ahogy az olcsó androidos telefonok egyre inkább terjednek (jövőre csak Magyarországon egymillió okostelefon használót progrosztizálnak), lassan nem csak a geekek, hanem mindenki számára természetessé válik az állandó online jelenlét. Ami jó.

Én nagyon örülök, hogy ennek a kornak a részese lehetek, hiszen még minden változik, semmi sem dőlt el, minden kiszámíthatatlan, tehát izgalmas, fejlődő, lehetőségekkel teli...

Ez volt tehát számomra az idei év egyik legnagyobb változása. Talán kevésbé meglepő, valahol már azért éreztem, hogy a mobiltelefonos "megtérésem" be fog következni, hiszen egyenes következménye volt a számítógépes geekségemnek. 

Amit viszont még pár hónapja sem gondoltam volna, az az elektronikus olvasás. Na azt én soha! - mondtam magamban, hiszen könyvet olvasni csak és kizárólag könyv formájában lehet és érdemes. Az elektronikus könyvolvasást olyannak láttam, amilyen a cyberszex lehet - biztos jó meg érdekes, de nem az igazi :-)

Aztán valahogy felfigyeltem arra, hogy akik olvasó embernek tűnnek, mennyire pozitívan nyilatkoznak pl. a Kindle-ről, amit számomra ez a mondat foglal legjobban össze: "Engem már pár nap használat után a "hogy tudtam eddig enélkül élni?" érzés kerített hatalmába".

Hosszas vívódás és egy összevont születésnapi-karácsonyi-névnapi-télapó ajándékutalvány hatására úgy döntöttem, a pudding próbája az olvasás, úgyhogy rendeltem egyet Amazontól. Sajnos pont belefutottam a karácsonyi szezonba, így a december elején leadott megrendelésemet már csak január közepén fogják teljesíteni, úgyhogy még nem tudom, milyen lesz, de tudom, hogy jó lesz :-)

Viszont, ahogy az iPhone-ra várakozóan ráhangolódásképp szépen elrendeztem az iTunes-ban a zenéimet (amire ezidáig soha nem voltam képes rávenni magam), úgy szépen elkezdtem olvasgatni és nézelődni e-könyv olvasás témában is. Így találtam rá a Calibre nevű konvertáló és könyvtárkezelő szoftverre, valamint a torrent oldalakról letölthető elektronikus könyvekre.

Ha pedig már elkezdtem rendezgetni a könyveket, akkor próbaképpen bele is akartam olvasgatni. De a számítógép monitoron valahogy mégsem akaródzott az olvasás, és asszem ott később sem fogok. Viszont ott volt a mobilom.

Mobilon olvasni első blikkre még nagyobb ellentmondásnak tűnt számomra, mint képernyőn. Nem elég, hogy fárasztja a szemet, de még kicsi is.

Csakhogy. És itt jött a második nagy paradigmaváltás az életemben, amikor rájöttem, hogy egy jól beállított olvasóprogrammal (pl. Stanza) a mobil kicsi képernyőjén sem fárasztóbb az olvasás, sőt, bizonyos szempontból még könnyebb is, mint egy hagyományos könyvön. 

Így néz ki például egy oldal a Stanza iPhone olvasóban:

 

Ez a teljes képernyő. Semmi más nem látszik (még a státuszbár sem), csak a szöveg, illetve a bal felső sarokban az ezeréves könyvjelzőzést szimbolizáló behajtott lap képe. A képernyő fényerőssége egyetlen mozdulattal állítható, így pillanatok alatt alkalmazkodni lehet a fényviszonyokhoz, én szeretem a lehető legkisebbre levenni. De a lényeg a nagy betű, a nagy sorköz és a soronként maximum pár szó. Ezáltal válik számomra nagyon könnyűvé és kényelmessé az olvasás, járulékos előnyként pedig ott a gyakoribb lapozás (a hagyományos könyveknél is imádok lapozni, valahogy az afféle jutalom számomra a sikeresen elolvasott oldal után).

De ez még nem minden, eddig inkább a félelmek és előítéletek legyőzéséről volt szó, viszont használat közben derültek ki számomra a mobilolvasás azon előnyei, amelyekkel hagyományos könyvek nem rendelkeznek.

  • Az egész könyvtár a zsebemben lehet. Persze az embernek sosincs szüksége többezer könyvre, de már az is bőven elég, hogy az éppen olvasott 1-5-10 vagy akárhány könyv mindig nálunk lehet, így abszolút az aktuális hangulattól függően tudok választani. Ez egyébként nekem főleg a versek miatt fontosak, mert verseket csak és kizárólag akkor tudok olvasni, ha megvan hozzá a hangulatom, viszont a legtöbb esetben pont nincs nálam a verseskönyv, és mióta leszoktam a memorizálásról, azóta fejből sem tudom őket idézni...Szóval végre kedvenc költőim teljes életműve mindig nálam lesz és nem kell a neten keresgélnem őket.
  • A könyvet lehet fél kézzel is olvasni. Ez kapaszkodás közben a BKV-n nagyon hasznos tud lenni, aki szeret olvasni és szenvedett már azzal, hogy nincs ülőhely, de mégis jó lenne olvasni, miközben kapaszkodni is kéne, az megérti ezt a szempontot :-)
  • Mindig megjegyzi az összes könyvnél, hogy hol tartottam. Nincs többé véletlen kiesett vagy rossz helyre visszatettkönyvjelző miatti keresgélés.
  • Angol nyelvű könyveknél azonnal rendelkezésre áll a szótár.
  • Diszkrét. A telefon mindig a zsebemben van, nem látja mindenki, hogy könyvvel megyek oda, ahová megyek.
  • Szinkronizálható. Maximum a készüléket veszíthetem el, de maguk a könyvek megmaradnak a felhőben, illetve a számítógépemen.
  • Bármikor előkapható. Talán ez a legnagyobb előnye: ha csak pár percem is van olvasni, még akkor is érdemes előkapni a telefont, kb. fél másodperc múlva már ott is vagyok, ahol legutóbb abbahagytam, tehát még pár megállóra a metrón, sorbanállás közben a postán, illetve egyéb helyzetekben is végre tudok olvasni.

És mindezt most úgy írom, hogy még a Kindle-m meg sem érkezett. 2011 számomra biztos, hogy az elektronikus olvasásról fog szólni.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Almipotter 2010.12.26. 14:14:28

Egy ember, aki verseket olvas, ha olyan a hangulata és örül, ha 5 másodpercenként lapozgathat és azt hiszi, hogy diszkrétebb metrón iphone-al villogni, mint könyvvel, ezen kívül megosztja ország-világgal, hogy épp mikor hova megy és örül, hogy twitterezhet, fészbúkolhat bárhol, bármikor és önmagát geeknek tartja?
Ne haragudj meg, de pont a geekek azok, akik - nagyon helyesen - tisztában vannak azzal, hogy egyrészt fos, másrészt veszélyes ez a "tegyünk ki ország világnak mindent magunkról".
Gondolom moderálva leszek és meg is értem, ha sértésnek veszed, de ez alapján inkább iphoneos, trendi divatmajomnak tűnsz...
A geek jelzőt is gondolom a trendi értelmében használod, miszerint minél többet twitterelsz meg facebookozol meg foursquare-ezel annál "geekebb" vagy.
Szomorú, hogy ez lett mára a "geekség"ből. Régen ez a kifejezés azt jelentette, hogy az illető valóban ért a számítógépekhez, tud programozni, gépeket szerelni, satöbbi. Ma már inkább azt jelenti, hogy okostelefonja van és tud vindózt telepíteni...

Asszem 2010.12.26. 14:28:59

@Almipotter: a más véleményt moderálja a szalaiannamária, amíg nem vagy sértő és személyeskedő, addig nyugodtan írd, nincs azzal semmi baj, ha a bejegyzés alapján ilyennek látsz, pláne azért, mert lehet vele vitatkozni.

Nézzük is sorban:
1. villogás. Azt hiszem ezen az életszakaszon már olyan 15 éve már túl vagyok.
Valamint BKV-n sajnos vannak pillanatok, amikor inkább elteszem a telefont, mert nem érzem teljes biztonságban magam. Az első pillanattól kezdve olyan védőtokban van a telefon, ami kb. egy hatéves féltéglára emlékeztet, szóval szerencsére nem látszik, hogy mi az, max. a fülhallgató árulhatja el, de még az sem, hogy ez 4-es vagy 2g...

2. Olvasd el a Glympse-s posztomat: ott leírtam, hogy pont az a lényege annak (szemben pl. a Google Latitude-el), hogy csak azzal osztom meg az úticélom és lokációm, akivel akarom és csak korlátozott ideig. A gyakorlatban ez a feleségemet jelenti, küldök neki egy üzenetet, hogy indulok haza és otthon a gyerekekkel a monitoron látják, hogy hol vagyok és mikorra legyen kész a vacsi.

3. A geekségről. Én önmagamat dilettáns geeknek tartom (ami a szó eredeti értelmében műkedvelőt jelent), azaz nem végeztem infó szakon, csak szeretem a számítógépeket és a kütyüket. Nem ez a szakmám, de az átlagfelhasználónál többet tudok, de amit tanultam akár programozásból, akár gépek szereléséből azt csak önszorgalomból és a magam szórakoztatására csináltam.

Plusz van még pár geek vonásom (IRL introverzió, fantasy szeretete, Star Wars mánia, stb.), úgyhogy én megszavaztam magamnak a tiszteletbeli geekséget, persze tudom, hígul a szakma, dehát ez van :-)

Na, de nem is ezek miatt válaszolok neked, mert igazándiból mindegy, mit gondolsz rólam. Inkább egy tanácsot adnék: sznobok és divatmajmok technológiától függetlenül mindig is voltak és lesznek. Szerintem nem érdemes kiönteni a fürdővizet a gyerekkel, azaz nem megnézni, hogy ezek az új szolgáltatások mi mindenre jók még akkor is, ha sokan csak divatoznak vele. Hátha te is találsz benne valami értéket, ami számodra jó.

Ha pedig mégsem, még akkor is érdemes figyelembe venned azt, hogy az emberek nem egyformák, ami számodra nem érték, az más számára lehet, hogy az és ennek nem csak és kizárólag egy oka lehet.

Almipotter 2010.12.26. 15:00:22

@Asszem: köszönöm szépen, hogy válaszoltál. Már annak a ténye, hogy moderálás helyett ezt tetted sokat jelent a válaszodban pedig rengeteg dolgot tisztázol, amit félreétrettem köszönöm szépen, rosszul ítéltelek meg a post alapján.
süti beállítások módosítása