Az egyetlen újévi fogadalmam
2014. január 05. írta: Asszem

Az egyetlen újévi fogadalmam

A cukorbetegség

2013. szeptember 23-án kiderült, hogy cukorbeteg vagyok. Kettes típusú diabéteszt diagnosztizáltak, ez az a típus, amikor nem kell magamnak inzulint adnom (egyelőre). 

A cukorbetegség egy olyan krónikus betegség, aminek kezdetben nincs tünete, nem fáj, nem érezni. Ezért is lepett meg az, hogy magas a cukrom. Micsoda? Nekem? És ezt így hogy? 

A tünetmentesség azért veszélyes nagyon, mert hajlamosak vagyunk nem komolyan venni azt, ami nem közvetlenül rossz. Mire a tünetek megjelennek, lehet, hogy már késő. Cukorbetegség esetében ez vakságot, végtagok elvesztését vagy akár halált is jelenthet. 

A kivizsgálások során kiderült, hogy a cukor mellett a májam is eléggé ramaty állapotban van (nem alkoholizmus okozta májzsugort és zsírmájat diagnosztizáltak, mindkettő veszélyes). Az orvos szerint valószínűleg ez a cukorbetegséggel és a hasi elhízással kapcsolatos, ezt pedig úgy tudhatjuk meg, hogy a cukorbetegséget kontroll alá kell vonni, az elhízást pedig megszüntetni. Azaz éltemód változtatás. De dúlván.

Az életmódváltozás

Először is lássuk, hogy jutottam idáig...Sajnos a rendszeres jógázást már több, mint egy éve abbahagytam idő és energiahiány miatt (régi jógás blogom sem írom tovább). A jógából egyedül a vegetarianizmust tartottam meg, az ideológia miatt (ahimsza - nem ártani feleslegesen érző lénynek).

A sok ülő munka mellett semmit nem mozogtam, viszont egészségtelenül és sokat ettem. Gyakori volt az esti 32-es pizza rendelés, sörrel tálalva. A 171 cm magassághoz 78 kilóra mentem fel, főleg has környékére hízva. Buddha-has. Nem jó BMI érték, 25 alatt kéne lennie. 

Nem volt kérdés, változtatni kell. Havi maximum másfél kiló fogyás volt a májdoki által javasolt tempó, rendszeres sportolással és természetesen szénhidrátszegény táplálkozással. 

Ebben engem nagyon motivál, ha leírom (annó a cigiblog is segített a leszokásban) a terveim. Csakhogy most megfogadtam, hogy előbb teljen el minimum három hónap és csak utána tegyek fogadalmakat meg vállalásokat, kicsit vissza- de inkább előre tekintve.

Most letelt a három hónap, lássuk, mire jutottam.

Táplálkozás megváltoztatása

A vega táplálkozást feladtam, mert párom már nem vállalta, hogy a gyerekekre is speciálisan főz és nekem is alacsony szénhidráttartalmú és egyben vega kajákat biztosít, amiket hajlandó is vagyok megenni.

A bevitt kalóriákat jelentősen csökkentettem, bár nem számolom napi szinten. Fehér kenyér, tészták, krumpli, csokik, és egyéb, magas szénhidrát tartalmú ételeket elhagytam. Sok húst eszem, zöldséggel. Alkoholt nem iszom fél évig, utána is csak akkor, ha a májam helyre jött.

Sokan ajánlották a paleolit táplálkozást, ami nekem mindig is végtelenül antipatikus volt a mögötte lévő magyarázat blődsége miatt, de ha az eredmények igazolják, akkor az ideológia átvétele nélkül csak a recepteket figyelembe véve paleo-jelleggel táplálkozom. Kvázi és uszkve, nem teljesen, de a lényeg az, hogy a sok hús mellé szénhidrát szegény köretet fogyasztok. 

Rendszeres, napi sportolás

Sajnos a gyerekek oviba vitele miatt már nem tudom megoldani azt, hogy munka előtt járjak jógázni, de így is kialakítottam magamnak egy egész jó otthoni rutint, ami úgy tűnik bevált.

Reggelente hétköznap ötkor felkelek, csinálok fél óra meditációt, majd utána fél óra edzés (jelenleg a P4P fekvőtámasz és hasizomerősítő edzésterve alapján gyakorlok, most a második sorozatnál tartok, nekem már ez is brutál). Végül 15 perc relaxáció. Reggeli mérlegelés és cukor mérés.

Ez után már kellemesen indul a nap, jó érzés mozgással kezdeni. Munka, majd hazaérkezés után minden este 25 perc tekerés az elliptikus tréneren (ez egy  sífutáshoz hasonló mozgás, jól átmozgat). 

Ahhoz, hogy ezt tartani tudjam fontos emlékeznem rá, hogy a következő nap mindig az előző estével kezdődik el. Ha tényleg fel akarok kelni másnap ötkor, akkor este fél 11-kor el kell kezdeni készülődni feküdni, valamint felkészíteni másnap reggelre a szobát (gyors rendrakás, felsöprés, jógaszőnyeg előkészítése).

Ezeket betartva egy idő után már nem olyan nehéz korán kelni, és a rendszerességnek és az esti mozgásnak köszönhetően azt vettem észre, hogy sokkal nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban alszom, mint amikor hajnali 1-3-ig netezek és utána 8-9-kor próbálok reggel életre kelni. 

Hétvégén viszont szigorúan szünet. Kialszom magam, amíg a gyerekek hagynak és a szervezetem is pihen. 

Tudatosság, tervezés, dokumentáció

Nagy hangsúlyt fektetek a tervezésre, dokumentálásra és ellenőrzésre is (ez a poszt is ennek a feladatnak a része).

Csináltam egy nagy Google Spreadsheet táblázatot, benne minden fontosabb biometriai adatommal. Oda viszem fel a vércukor méréseim eredményeit, a laborvizsgálatokat, de ott rögzítem, hogy haladok épp az edzésekkel és hogy haladok a fogyással.

Minden hét végén visszatekintek az előző hétre, mit terveztem és mit értem el, hogy alakulnak a leletek, hogy változik a testsúly, a cukor, vérnyomás. Utána megtervezem a következő hetet, milyen napon milyen edzést csinálok (a has és fekvő gyakorlatok H-SZ-P vagy H-K-CS-SZ napokon vannak, amikor pihenőnap van, akkor reggel jógázom).

Beszereztem ehhez egy jó vércukormérőt és egy mérleget, valamint egy frankó androidos mérleg appot (Libra a neve), ami minden reggel figyelmeztet, hogy írjam be az aznapi mérés eredményét, majd szépen számol trendet, BMI-t, és kimutatja, hogy mennyi a heti változás, a tendenca alapján mikorra fogom elérni a kitűzött célt, stb. 

Az eredmények eddig

Mindezek segítségével sikerült eddig 7 kilót fogynom (még öt kiló van hátra, és utána annak megtartása), sikerült a cukrot 5 és 6 mmol között tartani, egyelőre nem kell még gyógyszert sem szednem. Kezdenek rámjönni a korábbi ruhák és napközben is sokkal jobban érzem magam.

Ha a máj laborleletek javuló tendenciát mutatnak, akkor ez megerősíti a diagnózist, ha nem, akkor további májbetegségek után kell kutatni. Eddig az eredmények szerencsére arra mutatnak, hogy tényleg az életmód állt a rossz májleletek mögött, mert azóta szépen javul, már majdnem a normál tartományban van, de január végén lesz a kontroll.

Az egyetlen fogadalmam

Ezért az egyetlen újévi fogadalmam az, hogy ugyanúgy folytatok mindent, ahogy az elmúlt három hónapban tettem. Táplálkozás, mozgás, tudatosság, dokumentáció.

Ennek segítségével valamikor (nem sürgős, nem verseny) elérem a kívánt testsúlyt és meg is tartom azt. A rendszeres mozgással és relaxációval / meditációval pedig fenntartom a lelki egyensúlyt is. 

És akkor jöhet 2014 minden örömével és kihívásaival. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandras 2014.01.05. 11:35:18

Régóta követem a blogodat, néha már kötekedtem is veled, ha jól emlékszem, de most a legőszintébben azt szeretném mondani, hogy le a kalappal és nagyon, nagyon sok kitartást kívánok neked!
Átestem már hasonlón, nálam szerencsére még nem jelentkeztek egészségügyi problémák, de nagyon extrém túlsúlyos voltam. 135-öt mutatott a mérleg és már egy kis lépcsőzéstől is kifulladtam, amikor nagyon erősen elhatároztam, hogy változtatni kell. Jól is indult minden, de 110 körül pár hétre teljesen megakadt a fogyás és ez annyira elkeserített, hogy feladtam az egészet és másfél évre rá ugyanott voltam, mint előtte. Ekkor jött egy második elhatározás. 110 kilónál újra hetekre megállt a fogyás de akkor elhatároztam, hogy nem adhatom fel. És jól döntöttem, úgy fest, a szervezetemben ez a 110 kiló valamiféle kritikus pont volt, bő 1 hónappal később újra elkezdtek apadni a kilók és 1 évvel később - immár évek óta - rendben is lett a BMI-m.
Én amúgy semmilyen speciális diétát nem csináltam, egyszerűen csak odafigyeltem a kalóriákra és minden nap mozogtam valamit, illetve hetente egyszer mérlegre álltam. A második nekifutásnál talán még az is segítette a dolgot, hogy megengedtem magamnak, hogy heti 1 alkalommal a normális kalóriaadagot egyem, nem pedig a fogyókúrára belőttet és aznap általában édességet is ettem. Mert amúgy nagyon egyhangúvá és monotonná tudott válni, ami eléggé nyomasztott.
Szóval ha örülsz egy tanácsnak én csak annyit mondanék, hogy ha egyszer majd valamikor egy ideig neked is úgy fog tűnni, hogy nincs eredménye annak, amit csinálsz, gondolj az én esetemre! Nem csinálsz majd semmit rosszul, egyszerűen csak a szervezet nem mindig viselkedik teljesen logikusan. Szóval ne csökkenjen benned a kitartás, próbáld meg nem feladni egyetlen hétre se az elhatározásodat! A leghosszabb idő, amire félreteszed az elhatározást, ha már nagyon bele vagy fásulva az maximum 1 nap legyen és akkor se lépj ki az egészséges mederből.
Még egyszer nagyon sok sikert és kitartást, remélem, hogy megúszod gyógyszerek nélkül!

Asszem 2014.01.05. 14:58:43

@Kandras: köszönöm! a megakadásokra figyelni fogok, mind a súlynál, mind a cukornál tapasztalom, hogy vannak ilyen indokolatlan kiugrások néha, nem tudom hová tenni, de hosszú távon a tendencia rendben van.

Ami még nekem fontos és a ciginél is sokat segített, az az, hogy a szigorú önszabályozást csak úgy tudom fenntartani, ha néha engedélyezek pihenőt, kilengést is. Nem durván, nem vészesen, de nem stresszelem le magam azzal, hogy azt mondom, soha többet.

Inkább úgy állok hozzá, hogy nem mindig, de ha minden rendben, akkor néha-néha egy-egy nass belefér.
süti beállítások módosítása