Megbukott az iskolai relaxáció oktatása
2014. április 24. írta: Asszem

Megbukott az iskolai relaxáció oktatása

Sajnos nem ért váratlanul a hír, miszerint az előítéletesség és korlátoltság megfúrta az iskolai relaxáció oktatást. Legalábbis ez derül ki a HVG-ben közölt Bagdy Emőke interjúból (Bagdy Emőke: Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?).

Az emberek nem tudnak a tudattal mit kezdeni. Honnan is tudnának, ha senki nem tanítja meg nekik. Pedig a tudat pont annyira az emberi szervezet és működés része, mint a test. Ép testben ép lélek. Az "ép" számomra azt jelenti, a lehetőségeihez képest megfelelően karban tartott, nem pedig azt, hogy megvan minden végtag, vagy azt, hogy átlagos az IQ. 

Nem tanulunk a tudatról az iskolában, nem tanulunk a tudatról a szüleinktől, nem tanulunk a tudatról a barátainktól. Mert ők sem tanultak senkitől.

Ezért amikor valakiben mégis felmerül az igény a tudat fejlesztésére, nehezen igazodik el a valódi ismeretet, tudást és hatékony módszereket nyújtók és a sarlatánok által kínált, gyors, könnyű ámde felszínes megoldást kínálók között.

És mikor merül fel az igény a tudat fejlesztésére? Leginkább akkor, ha már baj van. Ha annyira sok stressz éri az embert a munkahelyén, a magánéletben, a mindennapokban, hogy az már szinte elviselhetetlen, vagy már testi tüneteket is okoz. Sokan ekkor döntenek úgy, hogy ez így nem mehet tovább, és ha nem változtatnak valamit, akkor bele fognak betegedeni és akár halni a mindennapok fogaskerekébe.

A változás egyik módszere a tudatos relaxáció megtanulása.

Milyen jó lenne, ha ezzel a felismeréssel nem kellene megvárni azt, amikor már baj van. Milyen jó lenne, ha az iskolában megtanulnák a gyerekek azt, hogy a tudattal is ugyanúgy foglalkozni kell és lehet, mint a testtel. Ahogy sokan maguktól lejárnak edzeni, gyúrni, tornára, hogy a testüket fejlesszék, úgy a tudatot is rendszeresen és módszeresen lehetne fejleszteni.

 

Az iskolai relaxáció oktatásnak ez lenne a legfontosabb üzenete, függetlenül a konkrétan oktatott módszertől. És nem csak a gyerekek profitálnának belőle, hanem a szülők és a tanárok is (akiknek ugyanúgy szükségük van a relaxációra, mint a gyerekeknek).

Ahogy az erkölcstan oktatáson is meg tudták oldani, hogy különböző vallási felekezetek a saját hittételeiknek megfelelően oktassák azt, amit az erkölcsről gondolnak, úgy, hogy legyen egy semleges választás is (etika), úgy a relaxáció oktatáson is lehet biztosítani a vallásos semlegességet.

Az autogén tréning vagy az MBSR (Mindfullness Based Stress Reduction) módszer pont ilyen semleges, de pl. a vipassana meditációt is lehet buddhizmus-mentesen oktatni. Még vipassanának sem kell hívni, nevezzük mindfulnessnek, vagy egyszerűen "légzésfigyelős relaxációnak". Ezen kívül pedig még rengeteg relaxációs-meditációs módszer létezik, amely vallástól függetlenül oktatható lenne.

Sajnos Bagdy Emőkének volt korábban pár félreérthető nyilatkozata a "keresztény meditációról", ami az ellenkező irányból is sok szülőt elrettenthetett, attól tartva, hogy itt valami tudatalatti keresztény agymosás fog történni. 

Mert a tudattal foglalkozás, a tudat fejlesztése az érthető, ám sajnálatos módon sokak szemében valami misztikus, akaratunktól független, külső befolyásnak feltétlen alárendelődő ezért veszélyes dolog. 

Holott ez egyáltalán nincs így, különösen akkor, ha az a tudat megfelelő kritikai készségekkel lett felvértezve. Ez lenne az iskola feladata.

Tanítsa meg a gyerekeknek, hogy a tudattal foglalkozni lehet és kell, mutasson rá konkrét, az életkori sajátosságoknak megfelelő módszereket és védje meg őket azoktól a hamis módszerektől, amelyek tényleg veszélyesek lehetnek. 

A társadalom támogatására nem lehet számítani, bár abban igaza van Bagdy Emőkének, hogy sokkal több információra lenne szükség az előítéletekből fakadó félelmek eloszlatásához. El kellene tudni magyarázni az embereknek, hogy mi az a relaxáció, meditáció és mi nem. Hogy pontosan mi is fog történni a gyerekekkel a relaxációs órákon és miért. Hogy milyen hatásmechanizmus áll a relaxáció mögött és hogy ennek milyen előnyei lesznek a gyerekek számára. 

Ehhez pedig olyan kormány kellene, jobb vagy baloldaltól függetlenül, amelyik ezt belátja és biztosítja a megfelelő erőforrásokat a széleskörű tájékoztatás számára, valamint a társadalmi ellenállás dacára határozottan kiáll a relaxáció mellett és támogatja a módszer bevezetését.

Reméljük előbb-utóbb eljutunk oda, hogy az iskolai relaxáció, meditáció és a tudat fejlesztése ugyanolyan természetes része lesz a tananyagnak, mint az írás-olvasás-tízujjas vakon gépelés tanítása, vagy mint a testnevelés és matematika óra.

 

 

 

 

 

A képek forrásai:

  • http://blog.rinajakubowicz.com/2014/01/10/a-true-quality-fix-for-kids-and-parents/
  • http://brahmvihara.blogspot.hu/2011/05/childrens-course-in-giis-balestier.html
  • http://www.theaustralian.com.au/news/resorts-and-cruise-ships-move-to-split-up-families-and-single-travellers/story-e6frg6n6-1226772017509

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása