Átállás XP-ről Windows7-re: másfél hónap használat után (III. rész).
2009. december 23. írta: Asszem

Átállás XP-ről Windows7-re: másfél hónap használat után (III. rész).

www.freewindows7themes.com/wp-content/uploads/2009/11/BingsBest_Windows7.jpgA lényeg: teljesen elégedett vagyok. Már annyira nem megyek vissza XP-be, hogy ha nagyon muszáj (pl. a szkenner drivere nem megy), akkor inkább használom a beépített virtuális XP-t.

Októberben váltottam XP-ről Windows 7-re, az első benyomásaim elég pozitívak voltak (Átállás XP-ről Windows7-re: az alapok (I. rész)),és ez a napi használat során is megmaradt (Átállás XP-ről Windows7-re: napi használat (II. rész)). Ahogy egyre jobban kezdtem 'belakni' a rendszert, persze felfedeztem az apróbb bosszant hibákat, de mindezek ellenére úgy érzem már csupán a felhasználói élmény alapján is ad annyi újat a Windows 7 az XP-hez képest, hogy megérje váltani.

Így másfél hónap után már kezdenek kialakulni a szokásaim, látom, melyek azok a funkciók, amiket gyakran használok és mik azok, amiket nem. Ebben a posztban ezekről szeretnék írni.

Amiket használok és szeretek:

  • Windows Explorer-ben a Favorites oldalsáv (ha nem lennék lusta és nem lenne szöszmötölős, akkor most mindezekről mellékelnék egy-egy screenshotot, úgy lenne igazán igányes a poszt, de ezt nem fogom megtenni, aki használ Win7-et az úgyis tudja mire gondolok, aki meg nem, annak jól jönne :-). A Favorites sáv az én használatomban egy élő, aktív, napi szinten változó és frissített dolog. Amire már nincs szükségem, azt törlöm, hogy ne legyen hat-hét elemnél több a listán, amit pedig kettőnél többször használok, azt odarakom. Iszonyúan meg tudja gyorsítani a munkát és nagyon könnyűvé teszi az eligazodást. 
  • A tálcára pinnelt programok jobbklikkes menüi, főleg Explorerben, de használom még a KMPlayernél, a Foobarnál (miután letöltöttem hozzá a megfelelő kiegészítést Windows 7 alá innen). Az a jó, hogy itt is lehet pinnelni (rögzíteni), azaz a gyakran használt mappákat, zenéket, filmeket simán odarögzítem az alkalmazás ikonjához, így legközelebb nagyon gyorsan tudom indítani. Kár, hogy Explorernél csak mappákat lehet rögzíteni, fájlokat nem.
  • Homegroup-ok. It just works. Mióta tudom, hogy ez megvan, azóta nincs szükségem különböző szinkronizáló programok használatára az egyes gépeim között, úgyis tudom, hogy a központi gépen vannak az adatok, az mindig be van kapcsolva, ha éppen nem férek hozzá (mert asszony vagy gyerek használja), akkor akár a laptopról, akár a régebbi asztali gépről a Homegroup-ok segítségével ugyanúgy elérem a fájlaimat, mintha szinkronizálva lenne. És ez még a 8 gigás videóknál sem probléma.
  • Aero. Szép na. Tudom, eye-candy, nem is gondoltam volna, hogy ez rám hatással lesz, ennek ellenére egyszerűen tetszik, ahogy az ablakok kinyílnak-csukódnak, szépen animálva, és az egész Aero felület, az áttetsző ablaksávokkal, mindennel, nagyon bejön.  A laptop sajnos nem bírja az Aero-t, úgyhogy ott nincs meg ez a funkció, hiányzik is. 
  • Start menü, gyorsindítás WIN gombra. Bárcsak minél több ember megértené ennek a funkciónak a nagyszerűségét! Bár ahogy látom, a neten lévő howto-k és guide-ok, amiket kifejezetten Windows 7-re írnak, már nem úgy kezdik a tanácsot, hogy "kattints a Start Gomb -> Programok -> Kellékek -> Rendszerezközök -> Karbantartás -> satöbbi" ikonra, hanem "nyomd meg a Win gombot és kezd el begépelni, hogy...". XP-n ehhez külön programot kellett telepíteni (én először Launchy-t használtam, ott kaptam rá az ízére, majd az Executor-nál kötöttem ki, ma is azt használom), Win7 esetében erre nincs szükség, annyira tökéletesen működik. Ennek köszönhetően szinte minimális az az alkalom, amikor a Start Menüben az All Programs-ra kellene böknöm és kézzel kikeresnem a listából azt, amit indítani akarok. 
  • Start Menü, felépítés, Pin to Start Menu funkció. Az XP Start Menu-je alapjában véve gáz, ebben igaza van handrásnak, szerencsére Win7-ben már jócskán túlléptek ezen és egy nagyon jól használható, testreszabható és lényegretörő Start Menu-t készítettek. Ezért nincs is szükség arra, hogy elrejtsem, mint XP-n a StartKiller-el. A legfontosabb programokat egyszerűen lehet állandóra pinnelni, a Win gomb megnyomására a fókusz automatikusan a keresőmezőn van, ezért lesz olyan hatásos gyorsindító (ld. előző pont) és végre leszoktak arról, hogy vízszintesen nyíló, több szint mélységű menük mögé rejtsék a fontos dolgokat. Végre figyelembe vették Fitts törvényét...
  • Hátterek. Lehet, hogy öregszem és emiatt egyre infantilisebbé válok, de ahogy az aero is bejött, úgy a szép háttérképek is nagyon tetszenek. Jelenleg a Bing's Best-et használom, hang nélkül, buborékos képernyővédővel (gyerek imádja (én is)). A login képernyőt is egy binges képre (kék lábú kacsák) cseréltem ki ennek a programnak a segítségével.
  • Taskbar, combine nélkül. Amikor elkezdtem Windows 7-et használni, a "Never combine" volt az alapbeállítás, de utána átváltottam a "Combine when taskbar is full"-ra, így jobban látom mik a megnyitott programok. Nem tudom pontosan megfogalmazni miért, de ezt a Taskbar-t nagyon eltalálták. Szép, könnyen és jól használható, egyszerűen öröm ránézni. És végre nem kell külön programot letölteni, ha a tálcán megnyitott programok sorrendjét szeretném megváltoztatni. Másfél hónap használat után sem érzem szükségét, hogy letöltsem a RocketDock-ot, vagy bármi egyéb dock progit, a tálca tökéletes ötvözete a hagyományos XP-s tálcának, a gyorsindítás eszköztárnak (sosem értettem azokat, akikek első dolguk visszakapcsolni ezt Win7-ben) és a dock-nak. Az van a tálcán, ami lényeges: az éppen futó programok ÉS a gyakran használt, tehát odapinnelt programok indítói és az ehhez kapcsolódó jobbklikkes menük. Először furcsa volt, hogy a programok ikonjai dupla olyan magasak, mint a nevük, de mára ezt is megszoktam, nem érzem helypazarlásnak.

 

Amiket nem használok, vagy nem szeretek:

  • Könyvtárak (Library). Bár az Explorer alapbeállítás szerint mindig úgy nyílik meg, hogy a könyvtárakat mutassa, valahogy mégsem sikerült kialakítanom a szokást, hogy ezeket használjam. Én ezeket összevontam volna a Homegroup-okkal, és egyértelműen jeleztem volna, ha egy Library Homegroup-ként is megosztott. De másfél hónap után úgy tapasztalom, hogy inkább rakok ki egy helyet a Favorites-be, mint keresem meg a könyvtárakban. Lehet, hogy később még rákapok, de egyelőre annyira nem használom.
  • Switch user. Na igen, az egyik legnagyobb problémám ez volt, pedig elvileg ez apróság: amikor felhasználói fiókot akarok váltani a Win-L gombra, akkor ahelyett, hogy rögtön a választóképernyőre kerülnék, mint az XP-ben, először lelockolja az aktuális user-t, és meg kell nyomnom még egy gombot, amivel a választóképhez kerülhetek. Idegesítő. Szerencsére ez a probléma megoldható, letöltöttem innen egy parancsikon készletet, amelyben volt egy olyan, ami rögtön a választóképernyőhöz vezet és ehhez hozzárendeltem egy shortcutot, így most a CTRL-ALT-Í gombra vált.
  • Aero Peek. A  képernyő jobb alsó sarkában lévő sávra klikkelni csak azért, hogy lássam az asztalt, valahogy túl nehézkes, úgyhogy inkább letöltöttem egy Expose utánzatot (Switcher), amivel az egeret a képernyő bal felső sarkába rántva rögtön láthatom az összes futó alkalmazást, választhatok közülük, vagy az asztal területére bökve minimalizálhatom az összeset. Ez az egyetlen aero funkció, amit nem használok, a shake-et és a snap-ot viszont szeretem.

(folyt. köv.)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása