Az iPhone androidos szemmel
2010. október 22. írta: Asszem

Az iPhone androidos szemmel

Hosszú a lista, kezdjünk is bele. Röviden a lényeg: a hardver nagyon jó, az iOS nagyon idegesítő az androidhoz képest

Elöljáróban pár dolog (afféle disclaimer): nem vagyok klasszikus Android fanboy, amiben jobb az iPhone, azt elismerem, nem pedig megmagyarázom, hogy igen, de nem tud flasht...

Valószínűleg elfogult vagyok az Android irányába, de ennek az az oka, hogy először ezt a rendszert ismertem meg, szerintem az átlagfelhasználónál jobban kitapasztalva, hogy miket lehet kihozni belőle és ami a lényeg: mennyire tudom a saját igényeimnek megfelelően testreszabni.

A kíváncsiságon túl leginkább az motivált az iPhone megvásárlására, hogy meglássam, tényleg annyival jobb-e az androidnál, mint azt sokan hangoztatják. Hát nem.

Egy telefon értékelésénél sosem szabad megfeledkezni arról, hogy az értékelés szempontjai mindig az értékelő számára fontosak, és ez minden embernél eltérő. Mi mindannyian egyéniségek vagyunk....

Engem például hidegen hagy a kijelző színmegjelenítése, mert ehhez vak vagyok, nem látom a különbségeket és abszolút nem érdekel, hogy egy ikon milyen szépen van megrajzolva. Más pedig ugyebár él-hal ezekért. Tehát amikor azt mondom, hogy az iOS szar, akkor azt tessék úgy érteni, hogy az én szempontjaim és az én igényeim alapján az iOS alulmarad az Android nyújtotta lehetőségekkel szemben.

Utolsó dolog: ez egy három napos használat után írt, első benyomás poszt. Tessék helyén kezelni, tehát amikor azt mondom, hogy az iOS szar, akkor ez azt jelenti, hogy az első pár nap tapasztalatai alapján szar (nekem!) és csomó olyasmi lehet a kritikában, ami azért nem sikerült, mert még én nem értek hozzá, vagy nem találtam meg rá a megoldást. Nincs is annál idegesítőbb ugyebár, mint amikor valaki úgy ír elfogultan negatív kritikát valamiről, hogy látszik, töredékét sem ismeri a lehetőségeknek és úgy tűnik, nem is akarja megismerni azokat...

Nos.

A jó dolgok (amiket szívesen látnék az androidos telefonokon is)

Az iPhone 4 külsőre szép, nekem tetszik, bár a képeken jobban néz ki, mint élőben. Bekapcsolás után én azonnal tokba tettem, mert céges telefonra nem lehet biztosítást kötni (ami WTF, de ez van), otthon meg intenzív gyerekveszély van, úgyhogy a külső annyira nem érvényesül.

Viszont érzetre iszonyú masszív, egyben van, frankó. Tényleg ez meg van csinálva. Elsőre furcsa a kocka forma, annyira nem áll kézbe, de a védőtok ezen sokat segít. Android után furcsa, hogy máshol van a sleep-wake gomb, de ezt hamar meg lehet szokni, illetve sokszor még fordítva fogom meg, de idővel majd biztos megtanulom, melyik a teteje és az alja.

Nagyon szép a hangja. Beszélgetés közben, de különösképp kihangosítva. A Desire-nek ez volt az egyik tulajdonsága, amit igazán utáltam: ha kihangosítom (hogy pl. a nagyszülők tudjanak a gyerekekkel beszélni, akik közben rohangálnak össze-vissza) vagy nagyon torz volt, vagy nagyon halkra kellett venni. Az iPhone szépen szól. 

A kamerája a legjobb, amivel eddig találkoztam. Szebb képeket csinál, mint a Desire és a videófelvevője is normálisan rögzíti a hangot, nem csak valami távoli sistergős motyogás lesz megörökítve. 

Döccenésmentes animációk (többnyire). Nagyon szép, nagyon jó és nagyon sima az összes átvezető animáció az egyes alkalmazások, funkciók között. Pl. folderek kinyitása, böngészőben új ablakra váltás, alkalmazások indítása, stb. Apróságnak tűnik, de a felhasználói élményt nagymértékben meghatározza számomra, hiába tud többet valami, ha közben recseg-ropog. Azért írom, hogy csak többnyire, mert azért az iPhone is meg tud akadni (például ha a nyitóképernyőtől balra lévő keresőképernyőre váltok, akkor ott egy iszonyú rondát ugrik) néha és úgy tapasztaltam, hogy ez független a nyitott alkalmazások számától. De mondom, összességében érezhetően azt a benyomást kelti a telefon, hogy minden olajozottan megy rajta.

Virtuális billentyűzet. Nem is értem, hogy lehet ez ennyire jó, de kb. megduplázta a gépelési sebességem, mert tudom, hogy úgyis jó lesz, illetve az esetek többségében a helyesírás ellenőrző úgyis jól javítja ki, még a durva elírásokat is. Ez utóbbi is inkább a jópont kategóriába tartozik, tetszik, hogy csak egy javaslata van, egyelőre nem látom, hogy megtanulja-e az általam beírt nem ismert szavakat és ezeket lehet-e később törölni, de ez most részletkérdés. Azt viszont nem értem, hogy miért mindig csupa nagybetű a billentyűzet, szerintem sokkal elegánsabb és informatívabb, hogy ha nagybetűvel írok, akkor nagybetűket mutat, ha meg kisbetűkkel, akkor kicsit. Furcsa, hogy az egyszerű írásjelekhez is módosító billentyűt kell használni, egy pontot és egy vesszőt még kirakhattak volna, de mindezektől eltekintve, iszonyú jó.

Retina display. Tényleg szép, de pl. a Desire után nem akkora durranás. Van most nálunk kölcsön egy 3GS, na ahhoz viszonyítva ég és föld a különbség, elájulás-beszarás, viszont a jobb androidos telefonok kijelzőjénél csak egyszerűen szebb. Másfelől az is biztos, hogy a következő androidos (vagy windowsos) telefonom kijelzője nem lehet gyengébb a retinánál. Viszont jobb sem kell, hogy legyen, számomra ez bőven elegendő. 

Ikonok folderekbe rendezése. Ha meg kell tenni, hát ez a módja. Csak egymásra húzok két ikont és foldert csinál belőle, javasol neki nevet a programok alapján, amit persze át lehet írni. Könnyű, gyors, hatékony. És ami androidon mindig is idegsített, azt itt megoldották: a folderen belül lévő ikonok sorrendje szabadon meghatározható. 

És akkor jöjjön a feketeleves, a rossz és idegesítő dolgok.

I. Az értesítési rendszer.

Hát kérem szépen, ez valami tragédia. Valaki úgy jellemezte, hogy az iPhone értesítései olyanok, mint az ötéves gyerek, aki berohan a szobában beszélgető felnőttek közé, elüvölti magát, majd ugyanezzel a lendülettel kirohan.

Mi az a kiegészítő, amit még a leglaikusabb felhasználó is feltelepít a böngészőjére? A pop-up blocker. Miért? Mert nincs annál idegesítőbb, mint amikor folyamatosan megszakítják az aktuális munkát a felugró üzenetek. Nos, én általában 2-3 személlyel szoktam chatelni, twitterezek, jönnek az e-mailek, stb. Ha ezek mind felugrálva értesítenének, két perc után falhoz vágnám a telefont. Egyetlen megoldásom az volt, hogy kikapcsoltam a hangot, a rezgést és a felugró értesítést. Mert nem biztos, hogy a környezetem is érdekli, hogy új üzenetet kaptam.

Tehát egyedül a program ikonján megjelenő számláló maradt értesítési lehetőségként, amit viszont nagyon könnyű nem észrevenni, pláne, ha egyszerre hat ilyen értesítőt látok, nem tudom, melyik a fontos, melyik jött most és melyik az, amit már három napja nem néztem meg, csak azt látom, hogy A program 3 új üzenet, B program 3 új üzenet. Ez így nagyon gáz.

Az iPhone tulajdonosoknak leírom, hogy megy ez profi módon, androidon: a képernyő felső sávja egy lenyitható értesítési terület, ami mindig látszik, és ahol megjelenik az új esemény ikonja. Diszkrét, de mindig észrevehető. Ha új chat jön be, akkor pl. láthatod az első pár szót a beérkezés pillanatában, ez alapján el tudod  dönteni, hogy érdekel-e, aztán már csak az ikonja marad, így elég rápillantani a területre és látod, hogy milyen üzenetek várnak rád. Mindez működik chattel, sms-el, e-mail-el, app update értesítéssel, illetve gyakorlatilag bármit fel lehet rakni az értesítési területre.

Én például szeretem látni a hét napját és a dátumot is az értesítési területen, állandóan és mindig. Androidon there is an app for that.

Szeretném folyamatosan látni a mobil adatforgalom mértékét? There is an app for that.

Szeretném látni a processzor és a memória leterheltségét? There is an app for that.

És így tovább. Ha pedig szeretném megnézni bővebben az értesítéseket, a felső sávot le lehet nyitni, így megjelennek az értesítések, amikre kattintva rögtön ott is vagyok az adott programban és el tudom végezni a megfelelő műveleteket. 

Diszkrét, gyors, hatékony. 

Persze ha van olyan dolog, ami annyira fontos, hogy azt szeretném, hogy előugró ablakban értesítsen, arra is van lehetőség. Ez a jó az androidban. Majd a user eldönti, hogyan szeretné.

Még egy dolog az értesítésekről: a Desire-n van egy led, ami villogva jelzi (igény esetén), ha új értesítés érkezett. Tehát akkor is látom az eseményeket, ha a telefon lezárt állapotban, feketén és némán hever az asztalon

Összefoglalva: az iPhone értesítési rendszere pont ott vérzik el, ami a funkciója lenne: az értesítés terén. Kevés információt ad és azt is rosszkor és a rossz formában. Ránézek a mellettem heverő telefonra és nem tudom, érdemes-e kinyitnom. Böngészek a neten a telefonon, hallom, hogy jön egy értesítési hang. Nem tudom, hogy ez most mi, levél? chat? Azt sem tudom, hogy kitől jött. Érdemes emiatt megszakítanom a munkámat?

Ráadásul ha jól vettem észre, iPhone-on nem lehet meghatározni, hogy milyen hangon értesítsen, ha már engedem neki, hogy csipogjon. Az van, amit az apple jónak lát. Ezek az apróságok azok, amik Android után olyan idegesítően, hogy is mondjam, nos, zárttá teszik a rendszert...(ja, a posztban kizárólag rootolatlan és jailbreakeletlen telefonokról van szó).

II. Kontakt kezelés

Ha androidos vagy és erőteljesen használod a Gmail kapcsolatkezelőjét, messzire kerüld ez az iPhone-t. Legrosszabb álmaimban sem hittem volna azt, ami mára már valóságnak tűnik: az iPhone nem képes kezelni és megjeleníteni a Gmail címtár csoportokat. Engem nem érdekel ennek a technikai háttere, sem a magyarázata, userként én a következőt tapasztalom: androidon gond nélkül működik, iPhone-on sehogy. 

Hogy megy a kontaktkezelés androidon? A telefon legelső bekapcsolásakor bekéri a gmail címedet és ebből már létre is hozza a kontaktlistádat, fényképekkel, telefonszámokkal, minden infóval. Ha Facebook fiókot is megadsz, akkor onnan is leszedi a fényképeket és a telefonszámokat és automatikusan összelinkeli a kontaktokat. Így a végén kapsz egy olyan kontaktlistát, ahol majdnem mindenkinek megvan a fényképe és a telefonszáma, valamint az e-mail címe, valamint láthatod a Gmail-es csoportokat, egy gombnyomással tudsz a csoportnak sms-t, e-mail-t küldeni, stb. Bármi, amit változtatsz, azonnal online szinkronizálódik a Gmail fiókoddal, oda-vissza. Tökéletes.

Mit tapasztaltam az iPhone-on? Új fiók hozzáadásánál ki lehet választani Gmail-t is, gondoltam ez kell nekem. Beállítom, levelek lejönnek rendesen, de a naptár és a kontaktok nem. Kis googlizás, illetve twitteres segítség után rájöttem, hogy az Exchange-et kell beállítani. Ami nekem oké, én megoldom, de aki nem geek, az szerintem ezen a ponton már el is vérzett volna. Végülis hogy magyarázzuk meg az egyszeri felhasználónak, hogy a világ legjobbnak kikiáltott telefonján nem a Gmail fiókot választva kell Gmail fiókot hozzáadni...

Szóval nagy nehezen sikerült megoldani, hogy lássam a kontaktokat és a naptárt (amiről még később lesz szó), de csak ömlesztve az egészet, a csoportok elvesztek. Na, oké, akkor gyárilag ez nem megy, keressünk rá egy alkalmazást. Öveket bekapcsolni, mert most jön a vérig sértés rész.

III. AppStore vs. Android Market (AppBrain)

Az AppStore az Android után egy áttekinthetetlen katyvasz. Lehet, hogy pár hét múlva már más lesz a véleményem, de így elsőre én csak azt látom, hogy ömlesztve kapok találatokat ingyenes és fizetős appokra, nem látom a felhasználói értékeléseket és véleményeket, az alkalmazás telepítése után nem tudom, mihez fog hozzáférni és milyen jogokkal rendelkezik. Továbbá az is baromira idegesít, hogy még az ingyenes alkalmazások telepítésénél is újra és újra megkérdezi az iTunes jelszavam. Első ránézésre totál érthetetlen, hogy nincs "Install" gomb, hanem az árra (vagy arra, hogy free) kell rábökni és akkor az alakul át installá, amit még egyszer meg kell nyomni. Ez nekem teljesen logikátlan és érthetetlen. Ami viszont tetszik és jobb az androidnál, az az, hogy a fókuszt rögtön az újonnan települő program screenjére teszik, láthatjuk az ikonon a kék csíkot és ha kész, már indíthatjuk is. Ez azért jó, mert Androidon annyira multitaskoltam, hogy ha egy telepítés tovább tartott pár másodpercnél, gyakran belekezdtem más munkába és sokszor előfordult, hogy napokkal később jutott csak eszembe, amikor az app drawerban véletlen rábukkantam a progira, hogy jé, én ezt felraktam. 

Másfelől ugyebár az előbb említett notification rendszer ezen is segített, mert értesített a letöltés megkezdéséről, valamint a sikeres telepítésről is, így ha nem töröltem az értesítési területet, akkor más munka közben is láthattam, hogy áll az installálás.

És akkor essen szó az AppBrainről. Aki androidos, az valószínűleg tudja miről beszélek. Ha lenne ilyen iPhone alá, biztos, hogy ezt használnám az AppStore helyett, annyival jobb. Asszem ennyi elég is erről kritikának. 

Ugyebár az előző részben onnan jutottunk ide, hogy keresni akartam egy jó kontaktkezelő alkalmazást, ami képes megjeleníteni a Gmail csoportokat. Mint androidon...Hát nincs. Kitwitteltem ebbéli bánatomat, kaptam egy választ a NuevaSync-től, miszerint már dolgoznak rajta, írtam nekik, aktiválták, annyi előrelépés történt, hogy azt már be lehet állítani, hogy melyik csoport szinkronizáljon, de ami nekem kéne, hogy ezen csoportok megjeleníthetőek és kezelhetőek legyenek a telefonon, az nem működik. 

Tehát most két lehetőségem van: vagy megtanulok ezzel együtt élni és átpakolom a kontaktjaimat Gmail-ből valami más rendszerbe, vagy pedig azt mondom, hogy ez nálam egy dealbreaker és megyek vissza androidhoz....még gondolkozom rajta.

IV. Pontatlan touchscreen (igen!)

Az AppStore kereső sávja az iPhone touchscreen bevitelének legdurvább pontatlanságát és érzéktelenségét produkálja. Képzeljétek el, hogy 3x-6x kell rábökni, mire felfogja, hogy keresni akartam. Ennyit a híresen nagy iPhone-os pontosságról. Androidon aktívan használtam a 4x4 widgetet, ami annyit csinált, hogy egy ikon helyére 4 darab ikont rakott, szóval eléggé megtanultam pontosan használni a kijelzőt, de ez még akkor is mellélökött, ha gyök kettő sebességgel, halál pontosan figyelve, csak és kizárólag a megfelelő részt bököm meg. Ugyanez a jelenség figyelhető meg a kontaktok keresőjében is. 

Mindkét jelenségről készítettem egy-egy videót. 

AppStore keresés:

 

Kapcsolatok keresése:

V. Elnémító gomb.

Elsőre jó ötletnek tűnt, hogy egy fizikailag létező némító gombbal le lehet venni a hangokat, de a megvalósítás nem tetszik. Először is, nem jelzi ki a képernyőn, ha el van némítva a telefon, legalább az értesítési sávban utalhatna erre valami. Másodszor elnémításkor az ébresztő óra ugyanúgy megszólal. Szóval ha biztos akarok lenni benne, hogy a telefon csendben fog maradni, meg kell néznem az ébresztéseket is. Sokkal jobb lenne, ha egyszerűen tudnám, ha a gomb le van kapcsolva, akkor a telefonból semmilyen körülmények között semmilyen hang nem fog kijönni.

VI. WIFI ledobása

Nem tudom a technikai hátterét, nem érdekel a technikai háttere, itthon azt tapasztalom, hogy bizonyos időközönként elveszíti a kapcsolatot az internettel, bár a wifi jel erős marad. Ezen csak az segít, ha kikapcsolom és újra bekapcsolom a wifi-t. Nem tudom mitől van, nem érdekel, mitől van, androidon ugyanazzal a modemmel ilyen sosem volt.

VII. A tárcsázó

Androidon baromi ügyes megoldás volt, hogy a tárcsázónál azonnal megjelentek a hagyományos számok, amiket ha elkezdtem beírni, rögtön kikereste a számokhoz rendelt betűknek megfelelő kontaktokat. Így egy-két szám bepötyögésével már meg lehett találni a keresett kontaktot és lehetett is hívni. 

iPhone-on ugyebár van a keresősáv, ami még akkor is egy felesleges plusz lépés lenne, ha tökéletesen működne (ld. videó fent), de így kifejezetten kényelmetlen, egy extra kattintás a keresőmezőbe (ha elsőre működik), majd elkezdeni bepötyögni a keresett embert), majd ráklikkelni, majd megnyomni a hívás gombot. Nehézkesebb, mint androidon.

VIII. Több Google Calendar kezelése

Megint egy dolog, ami androidon just works, iPhone-on meg fórumozni, twitterezni kell, hogy rájöjjön az ember. Nem elég ugyanis exchange-el beállítani a naptárakat, ha több calendart is használunk, akkor bizony el kell menni a m.Google.com/sync címre, ott a nyelvet angolra kell állítani, kiválasztani a naptár funkciót és beállítani, hogy melyik naptárakat szeretnénk szinkronizálni.

Nekem nem gond ez, én megoldom, de párom, aki pár hét múlva fogja megkapni élete első iPhone-ját, ezért tökéletes tesztelője lesz annak, hogy mit kezd egy teljesen kezdő user a telefonnal, szinte biztos, hogy segítség nélkül nem fogja tudni megoldani.

IX. A beállítások keveredése

Ezt sokan nagyon dicsérték, hogy mennyire jó, meg ez a jövő, meg milyen áttekinthető, hogy minden beállítás egy helyen van. Hát én azt tapasztalom, hogy számomra sokkal logikusabb, ha a beállításokat abban a programban keresem, amit be akarok állítani. Így is sok esetben keverednek a dolgok, pl. az egyik app-nak a beállításai az általános Settings-ben találhatóak, a másiknak viszont az app-on belül, magyarul sosem lehet tudni, hogy hol keresse az ember. Kaotikus.

X. Fizikia gombok hiánya

Lehet, hogy egyszerűbb a telefon és letisztultabbnak látszik, hogy csak egy Home gomb van rajta, de aki egyszer megtanulta értelmesen használni az Android gombjait, annak nagyon fognak hiányozni. Én főleg a Back gombot sajnálom, számomra ergonómiailag is sokkal jobb volt, hogy a telefon jobb alsó sarkába kellett bökni, ami jobb kézben tartva a telefont számomra a hüvelykujjal legkönnyebben elérhető terület, szemben az iPhone szoftveres megoldásával, ahol a vissza funkció általában (de nem mindig!) a bal felső sarokban van, amit én nem érek el anélkül, hogy a teljes telefon helyzetén ne kellene változtatnom. Kényelmetlen.

Ráadásul az androidos vissza gomb alkalmazások között is működött, azaz, ha pl. egy érdekes twittet olvasva megnyitottam a linket, amire bejött a böngésző, amit olvasva jött egy érdekes chat, amire válaszoltam, akkor ez után gondolkozás nélkül három visszagombot nyomva visszajutottam a twitterbe, mert a back gomb emlékezett, honnan jöttem. 

iPhone-on a multitaskot szoktam erre használni, de korántsem olyan kényelmes, mint az androidos megoldás.

A másik nagy fájdalmam a Trackball hiánya. Először utáltam androidon, de utána rájöttem, hogy mennyire megkönnyíti a munkát, akkor, ha beírt szöveg bizonyos részére szeretnék navigálni. Legfőképp sor legelejére-végére vagyis a képernyő szélére történő navigáláskor segített. Egyébként az iPhone nagyítós megoldása is tetszik, de itt sokszor belefutottam abba, hogy még egy-két karakternyit akarnék haladni, de a képernyő szélébe ütközik az ujjam. A tökéletes szerintem a kettő kombinációja lenne.

A harmadik a kereső gomb. Tudom, hogy iPhone-on is lehet keresni, de sokkal kényelmesebb az, ha tudom, hogy a kereső gomb mindig ugyanott van, és ha megnyomom, akkor rögtön a keresőmezőn van a fókusz, tehát kezdhetem is a gépelést. Ráadásul így az alkalmazásokban nem kell külön helyet foglalni a keresés megjelenítésének. Én nagyon szerettem, program indítástól kezdve Google keresésen át, zene indításig, úgyhogy most nagyon hiányzik.

A villogó értesítő ledről már írtam korábban, praktikus, nem foglal el helyet, nem értem, miért nincs iPhone-on.

És végül a menü gomb. Elsőre ez is furcsa volt androidon, de ha megszokja az ember, akkor rájön, sokkal jobb az, hogy nem kell keresnem, hogy vajon egy adott programban vannak-e még eldugott választási lehetőségek, netán duplát kell kattintanom, vagy hosszan nyomnom a gombot, vagy a kis "i" betűre böknöm, hogy elérjek valamiféle menüt, egyszerűen megnyomom a menü gombot és máris ott van az összes lehetőség. 

Egy szóval én Android után frissen váltva iPhone-ra nagyon hiányolom ezeket a gombokat. Valahogy olyan kevésnek tűnik az iPhone nélkülük. Persze aki sosem használta ezeket, az nyilván nem érti, miért olyan jók, de aki valaha volt androidos, azt tudja, miről beszélek.

XI. Az ikonok merev elrendezése

Windows 95-ön is már első dolgom volt az ikonok automatikus igazításának kikapcsolása. Androidon ha egy ikont a második képernyő jobb alsó sarkába rakok, akkor az oda van rakva és ott is marad, amíg én el nem rakom onnan. Ez azért nagyon jó, mert vizuálisan hamar meg lehet jegyezni, mi hol van. 

Ezzel szemben iPhone-on egy rettentően unalmas, 4x4-es kockalapot kapok, plusz alul egy sornyi mindig látszó, dokkolt ikont. Hát nekem ez nagyon nem jön be, részben unalmassá teszi a felületet, részben pedig ha egy dolgot átrakok máshová, akkor borul az egész elrendezésem.

Az Android megoldása az app drawerral és a home screenekkel sokkal-sokkal jobb.

XII. A képernyők áttekintésének hiánya

Egyelőre négy képernyőnyi ikonom van, de magamat ismerve ez hamar fel fog menni jó sokra. DE. Csak úgy tudok váltani közöttük, hogy szépen oldalra scrollozgatva lapozom őket. Lassú és nehézkes. 

Androidon a zoomoláshoz hasonló gesztussal azonnal kaphattunk egy áttekintő képernyőt a hét home screenről, és egy gombnyomással el tudtunk jutni bármelyikből-bármelyikbe. 

Áttekinthetőbb, jobb.

XIII. Limitált dokk.

A HTC Desire a Sense felülettel érkezik aminek a dokkja még bénább, mint az iPhone-é, viszont egyetlen mozdulattal lecserélhető a Launcher Pro-ra, ami megmutatja az Android erejét. Nem rossz ötlet a dokk, de a négy alkalmazás az kevés. Az androidos Launcher Pro-val beállítható volt még egy-egy képernyőnyi scrollozhatóság (igény esetén végtelenbe loopolva), szóval összesen 12 ikont helyezhettünk el a dokkra, ami ráadásul megőrizte a scrollozás állapotát, azaz ha a legelső négyet nézzük, akkor minden képernyőn azt látjuk, ha viszont átscrollozzuk az utolsó négyes blokkra, akkor meg azokat. 

XIV. Google Tasks hiánya

Egyelőre nem sikerült megfelelő Google Tasks alkalmazást találnom, ami nem Safariban menne, hanem önállóan kezeli és szinkronizálja a listákat Google-vel.

XV. Csengőhang kezelés

Androidon ez úgy megy, hogy a zenelejátszóban bármilyen számot kiválasztva van olyan opció, hogy set as ringtone. Nos iPhone-on ez nem így megy, iTunes-ba kell a megfelelő formátumú fájlt behúzni és majd az felrakja a telefonra és akkor majd csengőhang lesz belőle. De az is csak 30 másodperc hosszú. Ha addig nem jön ki mondjuk a motívum, akkor az user így járt. Én évek óta ugyanazt a zenét használom csengőhangnak (Dennis Brown: Hooligans), eddig ilyennel még nem találkoztam.

XVI. Widgetek hiánya.

Ó, azok a widgetek! Csak az érzi hiányukat, aki már használta őket jól androidon. Widgetek alatt nem a windowsos elvetélt desktopra kirakható giccses szarokat kell érteni, hanem olyan dolgokat, amelyek információt közölnek a home screen-re kirakva anélkül, hogy rájuk kellene kattintani. 

Widgetek alatt például olyan gombokat kell érteni, amivel egyetlen kattintásra ki és be lehet kapcsolni bármit.

Nekem androidon volt egy csak beállításokat tartalmazó home screenem, a következő widgetekkel: wifi ki/be, 3G ki/be, screen lock ki/be, sleep ki/be, fényerő állítás, mute, GPS ki/be. 

Mire jó mindez? A munkahelyen például, ha tudom, hogy a következő pár órában úgysem fogok felállni az asztal  mellől, de szeretném folyamatosan látni a leveleimet, a következőt csináltam: kikapcsoltam az automatius lezárást (screen ON), kikapcsoltam a lockot (ha mégis lezárom kézzel a képernyőt, elég megnyomni a Wake gombot, nem kell a sliderrel megerősíteni, mert úgysem fogom zsebbe rakni a telefont), kikapcsoltam a wifit (mert a munkahelyi wifi nem engedi át a gtalk chatet), bekapcsoltam a 3g-t, kicsit levettem a fényből és esetleg rátoltam a mute-t. Ez összesen hét darab kattintást jelentett, anélkül, hogy a menükben kellett volna navigálnom. Én így szeretem.

Ezzel szemben iPhone-on most az van, hogy amíg rá nem rakom a BBSettingset jailbreak után, addig szépen egyesével mehetek a menükbe, kereshetem meg a vonatkozó funkciókat és állítgathatom be őket. 

Ráadásul az androidos home screenen lévő widgetekre rátekintve azonnal áttekintést kaptam a telefon aktuális állapotáról (csatlakozik-e wifi-hez, 3G-hez, le van-e tiltva a screen lock, stb), mert a widgetek információkat közölnek.

A widgetek másik előnye, hogy kilépnek az 1x1-es ikon méretből. Egy 4x4-es widget pl. tökéletes arra, hogy egy teljes home screent elfoglalva, gombnyomás nélkül megjelenítse mondjuk a leveleket, üzeneteket, RSS híreket, legújabb twitteket, stb. 

Egy 2x2-es widget nagyon jól meg tudja jeleníteni az aktuális taskokat, az időjárást, az időt, vagy pl. azt, hogy Gmail-ben az egyes címkékhez hány olvasatlan üzenet tartozik.

Mindezt úgy, hogy nem kell ráklikkelni semmire, ott van a home screenen, látom és kész.

Igaz, hogy egy widgetekkel teletűzdelt telefon nem nyújt olyan egységes látványt, mint az iPhone kockái, de nem is annyira unalmas, és ezerszer informatívabb. 

Zárszó

Mindent egybevetve, az első három nap után számomra az iPhone 4 egyérteműen az év csalódása. Egy nagyon jó hardveren nagyon szépen megvalósított rendszer, ám a szép külső szegényes belső takar.

Az Android után folyamatosan azt tapasztalom, hogy ezt sem tudja, azt sem tudja, ez sem működik, az sem működik, ezt sem lehet, azt sem lehet...

Ezek tehát az első benyomásaim. Ahogy korábban írtam, úgy fair végső ítéletet mondani, hogy minimum fél évet adok a telefonnak aktív használat mellett.

Meglátjuk, hogy a fenti hiányosságokat mennyire tudom áthidalni, megoldani, megszokni és elfogadni.

És most megyek és megnézem mik azok az értesítések, amiket nem vettem észre, miközben ezt a posztot írtam.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

droID242 2010.10.22. 14:08:17

Végre egy olyan leírás, ahol nem arról van szó, hogy az iPhone jobb, mert "Retina Display húúú..."

Asszem 2010.10.22. 14:10:22

@droID242: jaja, a retina display olyan, mint egy topmodell, aki hiába gyöngyű, ha mellette rőt ostoba, nem szívesen maradsz vele hosszabb távon...

Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2010.10.22. 14:24:22

A táccsskrín nem pontatlan.

Az meg, hogy nincs a telefon mélyére beleingerálva a google összes szolgáltatása, mint a google által fejlesztett platformon, hááát azért érzed :)

Az, hogy adott appok beállítása hol van, kizárólag az app fejlesztőjén múlik.

én nagyon nem érzem szegényesnek a belsőt és igen, lassan tényleg oda jutunk, hogy bármi kell, therez an app for that

Dehát kinek a pap, kinek a papné :)

A mobil adatforgalom értékét meg ugyanott mutatja, ahol a hívásidőt is. Ami itt idegesítő, hogy egybeszámolja a facetimeot és a sima hívást.

Nekem egy fonera routerem van otthon, fogalmam sincs milyen a cégnél, eddig nem tapasztaltam, hogy ki-be kellett volna kapcsolni a wifit. Az androidos telefonodnak nem hasonló problémája volt ?

Asszem 2010.10.22. 15:08:35

@gyorsiro: Lehet, hogy nem a touchscreen pontatlan, hanem az AppStore és a Contacts alkalmazás szar, nekem mindegy, a lényeg, hogy nem működik rendesen. Egyébként ezt a jelenséget más is említette, szóval nem egyedi.

A Google szolgáltatásainak beleintegrálásának a hiányát természetesen elfogoadom, hiszen ez nem a Google oprendszere, másfelől androidon alapból bele volt integrálva Facebook, Twitter megosztás (pl. csinálsz egy képet akkor azonnal, photo app-ból felküldheted twitterre, facebookra)ezek pedig nem Google szolgáltatások.
Másfelől a Gmail-t több millió ember használja, egyik legnagyobb szolgáltató, szóval annyi elvárható lenne, hogy működjön rendesen.

A Facetime-nál nem úgy van, hogy a hívásidő ugyanúgy beleszámít a költségbe, még akkor is, ha Facetime-ozol? szerintem ezért számítja bele.

A router itthon edimax, ezzel van a gond, munkahelyen még nem próbáltam, az androidos telefonnal ott az volt, hogy google talkot nem tudtam wifiről elérni, illetve az android marketot sem, valszeg a munkahelyi tűzfal tilthatta, vagy mittudomén, a lényeg, hogy nem ment.

Azzal meg végképp egyetértek, hogy kinek a pap, kinek a papné, azért is írtam, hogy ez a poszt androidos szemmel született, ahhoz viszonyítva értékelem a telefont, nyilván aki fele ennyi Google cuccot használ, vagy más a felhasználói profilja, az teljesen más szempontok szerint értékeli a telefont.

droID242 2010.10.22. 16:08:26

A Google olyan szinten egyenlő a nettel, hogy azt megkerülni, mellőzni felér egy önkasztrálással. Erre nem hiszem, hogy megfelelő kifogás az, hogy nem a Google op.rendszere.

DuDe 2010.10.22. 16:43:16

Nem akartram jó előre huhogni, amikor írtad, hogy lecseréled a Desire-t, mert nagyon kíváncsi voltam, hogy ennyi Google cucc használata mellett mit fogsz szólni az iOS-hez :) Nameg kíváncsi voltam, változott-e bármi is a jó öreg iPod Touch 1G óta :)

Nagyjából arra számítottam, amit olvastam, de mindettől függetlenül helyes gondolat, hogy mindenkinek másak az igényei és prioritásai egy ilyen kategóriájú mobillal szemben. Épp ezért nem látom értelmét az agyatlan platform-vitáknak sem.

Jelenleg nem látok olyant az iPhone-ban, amiért lecserélném az Androidos telefonomat, és a fenti gondolataid csak megerősített ebben :)

Asszem 2010.10.22. 16:49:13

@DuDe: jaja, most fél évig mindenképp kitartok ennél a telefonnál, utána meg tök jó lesz látni, hogy amikor visszatérek az android kebelébe, mennyit fejlődött a Froyo óta. Hacsak nem teszek egy tiszteletkört a HD7 irányába...

Bár megkérdeztem más fórumokon, a Windows Phone 7 sem támogatja a Gmail kontakt csoport kezelését, szóval lehet, hogy nekem a legjobb választás tényleg az android, csak egy jó hardver kéne hozzá.

Mondjuk azt is szívesen kipróbálnám, hogy működik egy iPhone 4-esen :D

droID242 2010.10.22. 22:34:31

A P7 mondjuk szerintem megteheti -valamilyen szinten-, hogy ne nagyon támogassa a Google cuccait, hiszen a Microsoftnak ugye ott a Bing, a Hotmail, és társai. Az Apple esetében ha jól tudom nincs semmilyen webes szolgáltatás, így érthetetlen ezek normális támogatásának a hiánya.

Asszem 2010.10.22. 23:25:10

@droID242: szerintem a mobil piacon a P7 sem nagyon teheti meg, hogy teljesen ignorálja a Google termékeit, hiszen az early adopterek nagyrésze valószínűleg inkább Google vonalról jön.

Dagenham · http://bluejaunte.wordpress.com 2010.10.22. 23:29:43

Az említett pontok mindegyike - nekem - dealbreaker (azt már meg sem kérdezem, hogy kikapcsolt állapotban tud -e ébreszteni :)).

Telefoncsere előtt állok, most éppen ott tartok, hogy a három évvel ezelőtt kényszerűségből vásárolt Sony Ericsson K800i-met egyszerűen semmire nem tudom lecserélni, mert valamilyen szempontból minden jelenlegi modellből hiányzik valami (a fent már említett ébresztés, a gyalázatos akkuidők, a fizikai billentyúzet hiánya, egykezes használat lehetősége stb.).

(Egyebek mellett használtam iPhone 3G-t és HTC Desire-t is, egyik sem az igazi).

Asszem 2010.10.22. 23:31:40

@Dagenham: Kikapcsolt állapotban történő ébresztést mindjárt kipróbálom.

Mi a jó? Ha bekapcsol és ébreszt, vagy ha nem?

Desire kikapcsolva nem ébresztett, ami azért gáz, mert ha éjszaka lemerül az aksi, akkor reggel bukó az ébresztés, szóval azzal vigyázni kellett.

Asszem 2010.10.22. 23:41:43

@Dagenham: Na kipróbáltam, kikapcsolt állapotban nem kapcsol be az ébresztésre.

Mondjuk ez annyiból jó, hogy ha 100%-ig biztos akarsz lenni benne, hogy a telefonod nem szólal meg, akkor az ébresztés sem fog bezavarni.

Dagenham · http://bluejaunte.wordpress.com 2010.10.22. 23:47:14

@Asszem: Az a jó, ha kikapcsolt állapotban is ébreszt - éjszakára mindig kikapcsolom a telefonomat (ha éjjel keresnek, akkor már úgyis akkora gáz van, hogy legalább aludjak egyet, mielőtt megtudom, mi is az), viszont ébredni azért fel szeretnék valamikor.

Az meg, hogy az akku miatt "vigyázni" kell, az megint gáz, egy pár napot bírjon már ki. Ott van mondjuk a GPS, amit - én legalábbis - tipikusan akkor használnék, amikor távol vagyok a civilizációtól, az, hogy mindössze pár órát képes működni így, nem pálya, akármennyire is smart a phone.

Asszem 2010.10.23. 00:05:10

@Dagenham: ha nem akarod, hogy bárki zavarjon éjszaka, elég, ha "airplane" módba teszed a telefonod, az megszakít minden kommunikációt a külvilággal, viszont nem kell kikapcsolnod magát a készüléket.

Desire-nél ha 20% alatt volt az aksi, akkor már rizikós volt az éjszaka, mondjuk én mindig odaraktam este tölteni, így ebből sosem volt gond, kivéve, ha nem otthon aludtam és nem volt nálam töltő.

Az iPhone energiagazdálkodása azért sokkal jobb, mint az androidos telefoné, bár most ki fogom próbálni, jelenleg 20%-on van az aksi, este még játszom vele kicsit, aztán meglátom, hogy reggelig kibírja-e.

Egyébként okostelefonnál tényleg szemléletet kell váltani, ne úgy tekints rájuk, mint okos telefonokra, hanem inkább mint miniatűr laptopra, és ha így használod, akkor teljesen érthető és elfogadható a 6-8 órás üzemidő.

Mert ezek a telefonok már tényleg kicsi számítógépek.

Annyi bizonyos, hogy előre kell tervezni a napod, ha tudod, hogy fogod tudni napközben tölteni, akkor használd ki minden funkcióját, de ha kirándulni mész, akkor spórolj az energiával (vagy ami még jobb, vigyél egy olcsóbb, de strapabíróbb telefont, amivel igaz, hogy csak telefonálni tudsz, de azt megbízhatóan, és még azért sem kell aggódnod, hogy mi lesz, ha víz éri, vagy koszos lesz)

DuDe 2010.10.23. 00:06:13

@Dagenham: szerintem ma nem találsz ebben a kategóriában olyan készüléket, ami 1-2 napnál tovább bírná normál használat mellett. Persze lehet trükközni szoftveresen, vagy hardveresen, hogy kikapcsolsz mindent, ami eszi az akksit, de akkor a telefon lényege veszik el...

Az ébresztős problémára meg ott a Tasker Androidra, ami adott időben, vagy klikkre némít+airplane módba kapcsol+akármit megcsinál és akkor nem kell kikapcsolni a telót, és tutira ébreszt :)

Asszem 2010.10.23. 00:09:49

@DuDe: ja télleg, Tasker van iPhone-ra? :-)

DuDe 2010.10.23. 00:10:02

Oké, ahogy látom, egyre gondoltunk @Asszem kollégával :) csak én lassabban pötyögök a telón :)

DuDe 2010.10.23. 00:13:47

@Asszem a Tasker és az Apple filozófiája közötti filozófiai különbségeket tekintve sztem nincs...de lehet, hogy valami hasonló - valószínűleg sokkal lájtosabb - akad

readya 2010.10.30. 16:43:49

@Asszem:

Azért azt is tedd hozzá, hogy melyik hogyan van beállítva. Nekem is merül este 15-20%-ot az SGS, de ez azért van mert frissít 30 percenként a launchrpro twitter widget, facebook wigdet, 15 percenként a tweetdeck, meg a fene se tudja miket engedélyeztem még. iphone-on neked ezek be vannak kapcsolva amikor azt mondod kevesebbet fogyaszt?

Asszem 2010.10.30. 16:53:50

@readya: igen, ez így van, sőt még számomra ez az egész iphone-os multitask dolog sem világos, szóval itt ha egy alkalmazásból átváltok egy másikba (pl. rss frissítés), akkor a háttérbe került alkalmazás nem folytatódik, ha jól veszem ki, ami történik.
pl. amikor visszalépek a chat-be, akkor kell neki egy 4-5 mp. amíg újra betölti az üzeneteket.
Szóval így, meg a frissítések miatt persze, hogy könnyebb megőrizni az aksi erejét.

Egyébként az tetszik, hogy ilyen push üzenetek jönnek, szóval -ha jól értem ezt a technológiát - minden telepített progi egy kapcsolatot használ, azon keresztül jönnek az üzenetek, tehát ez is spórolhat energiát.

Ami kérdés, hogy megéri-e a valódi multitask és az androidos automatikus szinkronizálás az aksiidő feláldozását.

Én úgy tapasztaltam, ha városban vagyok és tudom, hogy fel fogom tudni tölteni a telefonom napközben is, akkor igen.

Az biztos, hogy Desire-vel 20% töltöttség környékén már veszélyes volt elindulni, magától lemerült pár óra alatt, még akkor is, ha mindent kikapcsoltam.

Az iPhone azért bírja a strapát, de közben persze nem tud annyit.

ivady 2010.10.30. 17:26:36

Asszem kicsit béna vagy, a touch tökéletesen működik, bökj rá és közben ne húzogasd az ujjadat, annak más funkciója van.

iPhonet használok, Androidot nem szídom, mert még életemben nem láttam.

Asszem 2010.10.30. 17:33:01

@ivady: nem én vagyok béna, az iphone szar :-)

Komolyra fordítva: androidon soha nem tapasztaltam azt, hogy következetesen ne érzékelje azt, hová toucholok, pedig - ahogy a posztban is írtam - eléggé használtam a multiple widgetet (képzeld el azt, hogy egy ikon helyére 4 darab miniatűr ikont rak, és ilyenből van 5x4 azaz 20 darab, azaz 80 ikon a képernyőn)...

Azt tapasztalom, hogy rutin kell hozzá, illetve az a tanács jött be, hogy nem pontosan a keresőmezőbe kell bökni, hanem kicsit alá. Kicsit gyakorolva már fejlődik a teljesítményem, de még mindig nem optimális.

Ez szerintem a programok hibája és nem a touchscreené, mert például a virtuális billentyűzete meg ezerszer jobb és pontosabb, mint az androidos volt.

ivady 2010.10.30. 17:45:44

Asszem tényleg próbáld ki, hogy egyszerűen csak ráböksz és nem mozgatod az érintés után az újadat, nem nehéz, a videón úgy kezeled, mint egy remegő kezű aggastyán :)

Nekem meg pont más a tapasztalatom, úgy érzem, mintha egy varázsló bújt volna az iPhoneba, a Safariba a nagy kezemmel rábökök a linkek halmazában valamire és 80%-ban a jó jön be. Próbáld ki pl. a Startlapot.

Asszem 2010.10.30. 17:54:41

@ivady: hehe, akkor ez nem egy nagypapiphone :-)

jó, az igaz, hogy nekem alapból van a kezemben egy ilyen remegés, akkor meg főleg, ha a másikban tartok egy telefont és próbálom felvenni, amit csinálok, de az androidon is ugyanennyire remegett a kezem, oszt az mégis működött.

Azért is írtam bele a posztba a jelenséget, mert feltűnt. Egy-két mellényúlás nem zavarna, meg azt még a saját bénaságomnak is betudhatom, de itt feltűnően gyakran fordult elő.

Safariban kis link pontosságra én a Hirkereso.hu-t szoktam használni, az például működik rendesen, még a remegő kezeimmel is szinte mindig eltalálom, amit akarok :d

ivady 2010.10.30. 18:08:15

Egyébként meg tényleg kíváncsi vagyok, hogy kb. 1 hónap után mi lesz a véleményed, ha egyáltalán adsz annyi esélyt neki. Régebben én is "androidos" gondolkodású voltam, de aztán amikor kijött az első iPhone egy haverom épp Amerikában volt és hozattam vele egyet és azóta elkényelmesedtem és számomra ez jól is van így, max annyit vagyok hajlandó tenni, hogy évente veszek egy újat :) aztán összedugom a géppel és 5 perc múlva ugyanúgy használom, mint a régit.

Asszem 2010.10.30. 18:28:37

@ivady: fél évig mindenképpen megtartom, aztán meglátjuk, addig a winpho is kiforrhat, és addigra megjelenik a 3-as android is (talán).

Meg szerintem egy okostelefon igazi megismeréséhez kell idő, persze az első pár nap benyomása is nagyon fontos, de igazán megalapozott véleményt az után lehet mondani, hogy alaposan kiismertük a kütyüt.

Az androidon is volt csomó minden, ami furcsa és nehézkes volt az első hetekben, de aztán szép lassan mindenre találtam megoldást.

Amit most látok, hogy alaptalanok azok a félelmek, amelyek az androidot afféle telefonos linuxhoz hasonlítják, amit csak a geekek tudnak kezelni, mert annyira hűdebonyolult lenne.

Régen lehet, hogy olyan volt, azt nem ismerem, én a 2.1-től kezdtem használni és az android 2.2 semmivel sem nehezebb, mint az iOS 4.

Van benne néhány baromság, meg furcsa dolog, de iPhone-t használva nem tapasztalok akkora hűdenagy különbséget és akkor még itt vannak a posztban említett negatív dolgok.

Meglátjuk.

Sparrow79 · http://sparrow.uw.hu 2010.10.30. 19:53:09

Üdv! Az iOS dokkjára mappát is ráhúzhatsz, így rengeteg-rengeteg ikonod is lehet a dokkon.
Köszi ezt a postot, lelkes iPhone-os vagyok, de érdekel, mit tud az ellenség. :) Nagyon meg szeretnék már tapogatni egy androidos telefont.

Asszem 2010.10.30. 22:08:44

@iSparrow: ja, a mappás dockot is próbáltam, de egyelőre maradnak az ikonok.

Ha androidos tellát próbálsz, a Samsung Galaxy S-t szerintem kerüld el, inkább várd meg, amíg kapható lesz a Desire HD vagy Z, és mindenképp próbálj ki egy-két alternatív launchert (ez azt jelenti, hogy szinte a teljes UI-t lecserélheted egy sokkal jobbra).

iPhone után sok minden szokatlan lesz, esetleg elsőre kényelmetlen, de ha megszokod, akkor egyáltalán nem rosszabb, mint az iOS, sőt.

Ráadásul szerencsére gőzerővel fejlesztik az androidot, csomó app van rá, a legtöbb ingyenes, nem kell jailbreakelni, mondjuk az alkalmazások tény és való nem annyira szépek, meg az egész rendszer nem olyan gyönyörű, mint az iphone, az animáció sem mindig zökkenésmentes, ezekben még mindig jobb az iPhone, de nagy a lendület az androidban, szerintem jövő nyáron már én sem fogok ráismerni a 3.0-ra.

Csaba_m 2010.10.31. 02:26:19

Üdv, gratulálok a bejegyzéshez, nagyon tetszett. Személy szerint az Androidos oldalt gyarapítom egy Milestone-nal lassan egy éve (az első telóm amit kintről a hazai megjelenést jóval megelőzve rendeltem látatlanul), de nem keveset szemeztem az iPhone-nal, ami a 4-es óta már külsőre is tetszik, végre nem szappantartó.
Eddig nem olvastam még ennyire elfogulatlan és objektív összehasonlítást. Én is látom az Android hibáit, sajnos azért akad neki főleg a gyorsaság és gördülékenység terén, bár azon a Launcher Pro sokat segített (de ott vannak még a néha beragadó akku lehúzó appok, a szerencsére egyre ritkább újraindulás, legalábbis Milestone-nál ilyenek vannak). Gondolatként felmerült bennem a váltás iPhone 4-re, de most erősödik a gondolat, hogy nem kell nekem, az általad írt problémák nekem is gondot okoznának, most sem rootolok, azt sem jailbreakelném. Widgetek nélkül már úgy érezném mintha újra Nokiám lenne (brrrrr :-) ).
Az elmúlt pár hónapban az csapta ki biztosítékot az agyamban, hogy pl Handrás, meg plastik Józsi is ugyanazt a baromságot szajkózta, hogy az Android iPhone koppintás. Persze amikor beírtam, hogy mégis mire alapozzák ezt a kijelentést nem jött válasz. Az volt az érzésem, hogy fogalom nélkül vagdalkoznak valami felé amit nem is ismernek és valami ördögi eszköznek tekintenek, mert azt úgy alakítod (root nélkül is) ahogy akarod és nem egy "felsőbb hatalom" dönti el helyetted, hogy mi a jó neked. Most, hogy mindkettővel van tapasztalatod van bármi alapja a koppintás sztorinak?

Asszem 2010.10.31. 08:19:44

@Csaba_m: A kíváncsiságon túl engem is az említett két applefan (plusz a kommentelők) heves android gyűlölete vett rá, hogy kipróbáljam az iPhone-t :-)

Ez a koppintás dolog szerintem is nagyon gyerekes érvelés a részükről, látszik, hogy a valódi hibák és hiányosságok helyett egyszerűen csak érvet kerestek arra, hogy valamiért utálhassák. A Samsung Galaxy S gyári UI-ja valóban eléggé iPhone-ra hajaz, és hiába kommenteltük be nekik 1000x, hogy van LauncherPro, de anélkül is működés közben teljeesen _más_ a két rendszer, nekik annyi elég volt, hogy elintézzék annyival, az android koppintás.

Hiába ezerszer jobb a notification rendszer, hiába vannak widgetek, hiába szabhatod testre a telefonod, szerintük semmi eredeti nincs benne, illetve szerintük ez túl bonyolult.

Pedig iPhone-on is van pár olyan alap dolog, amikhez nekem is google-t kellett használnom :-)

Szóval összefoglalva, ha azért vennél iPhone-t, hogy valami hatalmas csodát kapj az android után, akkor inkább ne.

MIndkét oprendszer jó, de nincs egyértelmű győztes.

ZZZZZ 2010.10.31. 14:30:10

Hombre, te miért várod el egy almás telefontól, hogy menjen a google-ös kontaktcsoportjaiddal? Én kurvára nem várnám el az androidtól, hogy bármilyen szinten is lekezelje a me.com-on őrzött kontaktcsoportjaimat. Számomra egyértelmű, hogy az android jóval korrektebbül viszonyul a saját kutyája kölykeihez, és az apple is ugyanezt teszi a sajátjaival.

Az összes szinkronizációs kérdésed megoldódna, ha me.com-ot használnál.

Asszem 2010.10.31. 14:37:55

@ZZZZZ: azért, mert a Gmail a világ egyik legnépszerűbb levelező szolgáltatása, kb. 200 millió ember használja, én attól a telefontól, amelyik szeretné magát A mobiltelefonok királyának aposztrofálni elvárnám, hogy igenis tudja kezelni a Gmail-t (és a Yahoo-t és a Hotmail-t is).

A MobileMe free accountját kipróbáltam, egyáltalán nem győzött meg, leginkább azért, mert nincs kedvem évi 20 ezer forintot fizetni egy olyan szolgáltatásért, amit máshol ingyen megkapok.

Azt egyébként megértem, hogy az apple üzleti érdeke azt kívánja, hogy a saját szolgáltatásait nyomja, csak kérdés, hogy jó stratégia-e a feltörekvő androidos telefonokkal szembeni küzdelemben az, ha keresztbe tesznek a Google felhasználóinak?

Másfelől pedig (ha az AppStore ezt engedélyezné) igazán írhatna iPhone-ra saját Gmail alkalmazást, ahol megoldhatnák ezt a problémát.

Utánakérdeztem, a Windows Phone sem kezeli a kontaktokat, szóval ez egy ilyen helyzet.

ZZZZZ 2010.10.31. 15:05:43

Jajugyanmár.:) Az Apple-t hol érdekli az, hogy a Gmail a világ legnépszerűbb levelező szolgáltatása? Ő azt akarja, hogy a me.com-ot használd. Üzleti érdeke. Neked nem tetszik, nem használod, és kész. Nekem a me.com már a find my iphone miatt megérné, meg egy csöppet egyszerűbb így a tartalommegosztás mekről, mint bármi mással.

Az Apple tudja, hogy hosszútávon az Andoid győz, ez egyértelmű. Szerintem nem akarnak győzni, csak sok pénzt csinálni.:D

Asszem 2010.10.31. 15:14:22

@ZZZZZ: nahát pont az a baj, hogy nem érdekli, pedig megtehetné, erről is szólt a kritikám. Felesleges és bosszantó hiányosságnak érzem, amit ha megoldanának, elégedettebbek lennének az ügyfeleik.

A Find My iPhone jól hangzik, én asszem valami ingyenes alternatívát fogok helyette használni. Azt tudom, hogy android vonalon az új telefonoknak már lesz ilyen HTC-nél, de ezekkel az a baj, hogy ha egy rosszindulatú tolvaj jól reseteli a telefont az ellopás utáni percekben, akkor nem sokra megyünk velük.

Én valami olyan telefonnak örülnék, amibe hardveresen van beleégetve az, hogy amennyiben lejelentik lopottnak, kikapcsolhatatlanul, akármilyen firmware-el, de folyamatosan küldi a lokációs koordinátákat a megadott címre.

De azt hiszem ez semelyik gyártónak nem érdeke, hiszen ők annak örülnek, ha az ellopott telefon helyett újat veszel :-)

ZZZZZ 2010.10.31. 16:04:20

Az Apple üzletpolitikája pontosan erről szól, és erről fog szólni mindig. A filozófia a következő: ameddig a mi szolgáltatásainkat és termékeinket használod, addig ki lesz nyalva a segged. Mihelyt nem, onnantól magadra vess.

Ellenszenves ez, persze, dehát a fanboyoknak ez kell.

Asszem 2010.10.31. 17:21:04

@ZZZZZ: igen, pont ez a legbosszantóbb az egészben, hogy tényleg megcsinálhatnák a tökéletes telefont, majdhogynem egy centire vannak tőle és akkor az ilyen hülyeségekkel elcseszik, pedig technikailag biztos, hogy nem lenne akadály, mint ahogy az sem, ha kicsit nyitottabbá, testreszabhatóbbá tennék a telefont.

Hamis az az érv, hogy akkor túl bonyolult lenne, mint az android. Csinálják meg defaultból nagyon jóra (amilyen egyébként most is), de adják meg a lehetőséget a módosításokra.

ivady 2011.03.04. 18:19:41

No Asszem, hol tartasz? Ha egyiktől meg kellene válnod örökre, akkor melyiket engednéd útjára? És bánnád-e?

Asszem 2011.03.04. 18:21:18

@ivady: most egyértelműen az iPhone-t tartanám meg, de hiányzik az androidos telefon is, a legjobb az volt, amikor mindkettőt használhattam egyszerre :-)

ivady 2011.03.04. 18:23:57

Gyors ez az iPhone, gyorsan reagáltál! :) És egyébként melyik szifonod van?

Asszem 2011.03.04. 18:29:30

@ivady: 4-es. Én szeretem nagyon (bár néha össze tudnám törni), a hardver tökéletes, az iOS-nek vannak a hülyeségei, bár már egyre jobb jailbreakelt programok vannak, amikkel toldozni-foldozni lehet a hiányosságokat, de összességében nekem most megfelel.

Illetve bízom benne, hogy az iOS 5 jelentős funkcióbővülést fog eredményezni és szerintem az még vígan el fog futni a négyesen is.

ivady 2011.03.04. 21:17:14

Én már az 4.3-at használom, 3G nélküli iPad-em örül neki igazán.
süti beállítások módosítása