Ami tetszik a Win7-ben.
2009. január 17. írta: Asszem

Ami tetszik a Win7-ben.

 Megjegyzés: az egyszerűség kedvéért két külön posztban fogom összegyűteni, hogy mi az, ami tetszik, és mi az, ami nem a Windows 7-ben. Tehát értelemszerűen itt lesznek a pozitív dolgok, és a másik posztban pedig a negatívok. Az updatek pedig folyamatosak lesznek, ahogy egyre tapasztaltabb leszek.

  • Homegroup-ok léte. Lehet, hogy ilyen funkció már volt az XP-ben is (Vistát én kihagytam), de szerintem a felhasználók 99%-a biztos, hogy nem használta. A Win7 egyik valódi előnyét én pont ebben látom: a Microsoft végre felismerte, hogy (főleg Amerikában) egy átlagháztartásban nem egy számítógép van, és milyen jó lenne, ha könnyen hozzá lehetne férni a fontos adatokhoz bármelyik gépről, anélkül, hogy mindent többszörösen kellene tárolni. A Homegroup használatával pontosan ezt lehet elérni, ezért elég egyetlen gépen tárolni a több tonnányi zenét, videót, fényképeket. Amelyik gép csatlakozik az otthoni hálózatra, annak számára ezek az adatok ugyanúgy elérhetőek lesznek, mintha csak a saját merevlemezén lennének.
  • Tálca. Végre több funkciót adtak a tálca elemeinek, de ez akkor lesz majd igazán hasznos, ha a kifejezetten Win7-re írt programok el is kezdik kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket.
  • Intéző. Az XP nagy gyengesége, a fájlkezelés átka végre komoly fejlesztésen esett át.
  • Az intéző bal oldala. XP-n ez volt az, amit alapból kikapcsoltam, mert sosem adott hozzá semmi érdemlegeset a munkához, csak a helyet foglalta. Mégpedig azért, mert ha én nem úgy szerveztem a fájlaimat, ahogyan azt Microsoftnál eltervezték, akkor használhatatlanná vált. Ezt orvosolták Win7-ben, így az intéző bal oldalán lévő terület teljes mértékben testreszabható. Így már van értelme használni és bekapcsolva hagyni.
  • Libraries. Az intéző bal oldali menüjénenk egyik új eleme, magyar fordítása még nincs. Nem könyvtár, nem parancsikon, nem link, nem mappa, szerepét tekintve bizonyos módon összekapcsolódó mappákat (pl. videókat tartalmazó mappák) összefoglaló mappaként lehetne meghatározni. Ez talán elsőre ugyanolyan furcsa, mint amikor XP-n kellett megérteni a "Sajátgép", a "Dokumentumok", vagy az "Asztal" mappa és a többi, hagyományos mappa viszonyát, de ha ráérez az ember az ízére, akkor pillanatok alatt meg lehet szokni. Erről majd még írok bővebben, de ami miatt nagyon jó, hogy ez is teljesen testre szabható. Na ez az, ami miatt igazán jó az új intéző bal oldala.
  • A már korábban említett Homegroups is megjelenik a baloldalon, tehát ugyanúgy mászkálhatunk a másik gép megosztott fájlai között, mintha a saját vincseszterünkön kutakodnánk.
  • A System Restore ténylegesen működik. Ki akartam próbálni a Magic Disc nevű ingyenes ISO mountoló progit, ami frankón tönkrevágta a rendszert és uninstallálni sem lehetett. Már majdnem azon voltam, hogy akkor kénytelen leszek újra rakni a Windowst, így az elején ez amúgy sem számít, amikor abból baj nem lehet alapon mégis megpróbáltam, és voálá, működött. Látta, hogy a rendszer a MagicDisc telepítése óta lett instabil, úgyhogy felajánlotta azt, hogy visszaállítja a korábbi időpontra, ráadásul úgy, hogy az az adatokat nem érinti. És tényleg megcsinálta, és tényleg működik. Talán végre eljön az az idő, amikor nem kell külön rendszer és adatpartíciókkal foglalkozni.
  • A WIN gomb gyorsindítás funkciója. XP alatt nem is tudtam meglenni Launchy, majd Find and Run Robot, majd Executor nélkül. Sokkal jobban szeretem a programokat a nevük alapján elindítani, mint megkeresgélni az ikonjukat az asztalon, vagy a StartMenü hosszú listáján. Win7 alatt ezt is meg lehet csinálni, mert a Win gomb megnyomásával megjeleni a StartMenü, és a fókusz rögtön a keresőn van, tehát rögtön lehet elkezdeni begépelni az indítandó programot, és már megy is. Ez egy ilyen nagyon navégre fejlesztés.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.01.19. 20:55:17

Ismét én :):

Homegroup: nem volt Vistában, ez újdonság, nagyjából átlátható (bár nekem még nem tiszta, hogy milyen viszonyban van a többi megosztással + egy kissé bétának tűnik)

Libraries: na ez is régóta kellett volna, ez sincs Vista-ban.

Az intéző mér van, igaz, azzt is kissé tuningolták, csiszolgatták..

Win gomb gyorsindítás van Vista alatt is. A múltkori cikkedben örültél a trükkös Win gomb kombinációknak, nos, elég régóta létezik még néhány:

Win+E : sajátgép
Win+D : Asztal megjelenítése
Win+F : kereső megjelenítése
Win+R : a Futtatás ablak megjelenítés

Még biztos van néhány, ami most nem jut eszembe...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.01.19. 23:03:05

"Mégpedig azért, mert ha én nem úgy szerveztem a fájlaimat, ahogyan azt Microsoftnál eltervezték"

Ezt már a Vista is orvosolta.

Apropó, tálca. Lehet már jobbra-balra húzogatni az elemeket, vagy még mindig a desktop.ini-s hülyeséggel kell szórakozni?

Homegroup-ok Vistán is vannak, bár nem használtam, így nem tudom mennyire konfigolhatók és mennyi probléma van vele a gyakorlatban.

"A System Restore ténylegesen működik."

Vistán is működik. Hoztam már vissza rendszert nem egyszer, amikor valami hülye patch-csel megöltem. Mondjuk telepítőlemezzel, mert be sem bootolt, de visszaállította. Sajnos Roaming könyvtárban lévő Operás profiljaimat is a korábbi állapotra, ezzel megölve az újonnan felvett jegyzeteimet, adblock listámat, könyvjelzőimet, widgeteimet...stb
Az adatokat tényleg nem érintette, de ebbe a profilok nem foglaltattak benne. :/

"Sokkal jobban szeretem a programokat a nevük alapján elindítani, mint megkeresgélni az ikonjukat az asztalon"

Win+R már windows 98-ban is létezett. ;)

"Win7 alatt ezt is meg lehet csinálni, mert a Win gomb megnyomásával megjeleni a StartMenü, és a fókusz rögtön a keresőn van"

Ez is létezett Vistában kezdetektől fogva.

De azért megfigyelhető egy oprendszer tálalási stílusa és userek hozzáállásának az egyenes aránya. A Vistát "mindenki utálta", éppen ezért a Win7-et megváltásnak tekintik, holott a néhány újdonság a Vistához képest az új tálca, néhány Win-es shortcut, szalagos eszköztár mindenhol és pár kisebb csiszolás. A drivertelepítés (avagy a plug&play tényleg plug&play) már Vistában is ilyen volt.

Moonman hiába írt több száz cikket a Vista újdonságairól, akkor is egy mostoha rendszer marad, ahogy a Windows ME is az volt.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.01.20. 18:48:13

"Homegroup-ok Vistán is vannak,"

Gondolod, hogy azért reklámozzák most olyan nagyon? Velem pl. nem jött szembe Vista alatt...

"Apropó, tálca. Lehet már jobbra-balra húzogatni az elemeket,"

Igen.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.01.20. 21:46:14

"Gondolod, hogy azért reklámozzák most olyan nagyon?"

Nem. Azért, mert a Microsoft mindig fáziskésésben van és amikor rájönnek valamire, onnantól kezdik reklámozni. Lásd: Vista+Aero és mekkorát bukott. Ha Vista+új drivermodell+UAC hasznossága meg ilyesmi lett volna, akkor másképp állnak hozzá.

A tálca akkor tényleg király, ha már ezt a szintén évek óta várt fícsört is megvalósították.

Asszem 2009.01.21. 09:03:28

A tálca szerintem kurva jó, de az elemek jobbra-balra húzogatása sajnos megint microsoftosan elcseszett félmegoldás: ha megnyitsz mondjuk 4 word dokumentumot (és kikapcsolod az always combine-t), akkor csoporton belül nem tudod változtatni a sorrendet, csak az egész csoportot mozgathatod. Tehát XP Taskbar Shuffle-vel még mindig jobb ebből a szempontból, viszont Win7 alatt jobban megéri bekapcsolva hagyni a Combine opciót, legalábbis eddigi pár nap alatt úgy tapasztaltam.

Ha lesz még időm, válaszolok a többi kommentre is, meg írom a további tapasztalatokat, amelyek sajnos nem túl jók, a homegroup kezelés és a sleepelés totál bugos.

Asszem 2009.01.21. 19:17:33

@penge™: hát lehet, de mondom, én a Vistát úgy, ahogy van, kihagytam, pont azért mert mindenki utálta. A Win7-ről meg jó kommenteket olvastam, ezért szívesen kipróbáltam VirtualBoxban, most pedig mindkét gépen ez fut, és tetszik, bár már látom a sötét oldalait is, de megnyugtat, hogy még béta.
süti beállítások módosítása