Első körben külön-külön az egyes szolgáltatásokat tesztelem a megadott szempontok alapján, utána összehasonlítom őket, és megpróbálok kihozni egy győztest.
Az első jelölt a Toodledo. Legnagyobb előnye, hogy gyors és könnyen kezelhető, viszont a funkcionalitása nagymértékben korlátozott, csak a fizetős verzióban hozzáférhető. Nézzük részletesen a szempontokat:
- Ingyenes felhasználhatóság (3/10). Maga a todo lista szervező az ingyenes regisztrációval is használható, de rossz látni, hogy mennyi mindent tudna még a program, ha hajlandó lennék fizetni érte. Kár, hogy ebbe az irányba mozdultak el, bízom benne, hogy a fizetős funkciókat hamarosan más szolgáltatások ingyenesen is megvalósítják. Még egy apró kis fricska: a kész taszkokat hat hónap után törlik az ingyenes regisztrációs accountoknál. Ennek biztos, hogy semmi értelme a vásárlásra ösztönzésen kívül, úgyhogy ez elég
genya húzásmegkérdőjelezhető hasznosságú üzletpolitika.
- Elérhetőség, működési sebesség (8/10). Talán az egyik legnagyobb előnye a Toodledonak, hogy szinte mindig normális működési sebességgel fut, sőt. Egy menüpont kiválasztása max 1-2 mp. letöltési időt igényel. Ha több feladatot végzünk, lehetőség van az összes módosítás végrehajtása utáni mentésre, így a feladatokat szinte egy desktop alkalmazás sebességével végezhetjük el. Szerintem az összes ilyen webes programnak hasonlóan kéne működni. Felesleges egy kétmásodperces művelet után (pl. egy dátum módosítása, egy prioritás megváltoztatása, egy item kipipálása) mindig elküldeni az adatokat és 4-5 másodpercet várakoztatni a usert. Sokkal jobb a végén egy csomóban megtenni mindezt. Nagymértékben növeli a produktivitást. Összefoglalva az oldal működési sebessége megfelelő, szinte alig lehet észrevenni, hogy webes alkalmazást használunk.
- Áttekinthetőség (5/10). Az oldal elrendezése nem a legjobb, a nem használt fizetős funkciók feleslegesen rabolják a helyet. Az egyes feladatok csoportosítása is kaotikus első ránézésre, viszont pozitívum, hogy használni merik a különböző színek vizuálisan kiugró természetét. Elvégre a legtöbb háztartásban már van színes monitor... Félsiker, hogy ezt csak a zöld árnyalatainak módosításával teszik a taszk prioritásának függvényében, de legalább ez is valami. Az viszont kifejezetten tetszik, hogy a sorbarendezés szempontjának megváltoztatása is AJAXos, tehát nem kell megvárni, amíg az egész oldal újratöltődik, egy szempillantás alatt megvan. Összességében mégsem jó az áttekinthetősége, nem különülnek el egymástól az egyes feladatok, időpontok, prioritások és kontextusok.
- Task hozzáadásának egyszerűsége (10/10). A másik nagy előnye az oldalnak, hogy egy új taszk hozzáadása szinte tökéletes. Először is nem kell külön gombot megnyomni, állandóan rendelkezésre áll a beviteli mező, elég beírni a szöveget, enter és meg is van. Másodszor lehetőség van több taszk gyorsbevitelére, azaz beállíthatjuk, mi legyen a taszkok címkéje, határideje, stb. majd egy szövegdobozban egyszerűen új sorokba tördelve beírjuk a feladatokat. Ezután a program szépen egyesével taszkokká alakítja őket. Nagyon praktikus akkor, ha szeretünk mondjuk egy feladatot több (sok...) apró részfeladatra bontani. Kár, hogy nem lehet több szint mélységben egymásba ágyazni ezeket, akkor lenne teljes a kép. Összefoglalva a feladatok gyors rögzítésére kíválóan alkalmas.
- Dátumbevitel (7/10). Hagyományos módon történik, a dátummezőre klikkeléskor megjelenik a kis naptár, amin az adott napra lehet klikkelni. Valóban gyakran ez a legkényelmesebb megadása a dátumoknak. Természetesen lehetőség van angol nyelven beírni eseményeket (pl. next friday), és meghatározhatjuk, hogy egy taszkot valamikorig, valamikor után vagy pontosan valamikor kell megcsinálni.
- Ismétlődő események kezelése (10/10). Szerencsére nem bonyolították túl (mint pl. a Google Calendarnál), csupán azt kell megadni, hogy naponta, hetente, kéthetente, havonta, kéthavonta, stb. ismétlődik-e az esemény. Ekkor kipipálás után automatikusan újragenerálódik a taszk a következő időpontra.
- Funkciók (4/10). Mivel az ingyenes verzió eléggé korlátozott, egy csomó mindenhez nem férünk hozzá, de amit így is tud a todo listán kívül: kontextus és/vagy mappák a taszkok csoportosításához, tervezett időtartam, időmérő, címkézés, "életcél" (ez nagyon jó, az extrák résznél majd kifejetem bővebben). Csak próbaképpen bekapcsoltam az összes funkció megjelenítését, hát az áttekinthetőség így pont nullára csökkent: egyszerűen annyi információt zsúfolt a képernyőre, hogy a tényleges todo szövegből csak az első két-három szó látszott. Ez így pedig értelmetlen. Ami viszont egy fokkal jobb, az a beállítható "hotlist", azaz a top priorítású, vagy 14 napnál hamarabbi határidejű (mindkét érték beállítható) taskok külön mutatása. Jut eszembe: a prioritásnál a 4+1 érték nekem kicsit kevésnek tűnik, sokkal finomabb különbségtételt tesz lehetővé mondjuk egy 10 vagy 7 tételből álló skála. Összefoglalva: a funkcionalitással nincs baj, de a felhasználói felület rossz kihasználtsága és az ingyenes szolgáltatások korlátozása miatt tényleg csak a legalapvetőbb feladat elvégzésére alkalmas.
- Nyomtatás (6/10). Szerencsére a lista kinyomtatása nem problémás, bár semmit nem lehet beállítani a nyomtatási képen, az elrendezés ugyanúgy megmarad, mint a képernyőn, még a színeket is megtartja, bár papíron még kevésbé különülnek el a zöld árnyalatai. Mindenesetre a célnak megfelel.
- Értesítés (3/10). A legfontosabb, vagy az aznapi feladatok elküldése emailben. Nem túl testreszabható. Viszont használja a Firefox 2-ben lévő LiveTitle szolgáltatást (amit ugyebár mindenki ismer), azaz a könyvjelző tulajdonságánál a név legördülő menüjében ki lehet választani az "Élő címek" funkciót, így a könyvjelző automatikusan mutatja, hány új elem van. Práktikus.
- Google Calendarral együttműködés (5/10). Elvileg nagyon jó lenne, sőt teljesen tökéletes lenne a megoldás: egy apró kis checkboxot rak minden napra a Calendarba, amire klikkelve lehet látni az aznapi taszkokat. DE! A karakterkódolást elrontja, az ékezetek rosszul jelennek meg, emiatt gyakorlatilag semmit sem ér az egész...ha ezt a hibát kijavítanák, akkor szinte tökéletes lenne, addig viszont használhatatlan. Átlagban tehát öt pont :).
- Exportálás/Importálás (10/10 és 0/10). Megszámoltam, legalább tízféleképpen lehet exportálni az adatokat, ami több mint jó. Az ilyen netes szolgáltatásoknál amúgy is kritikus pont, hogy az adatok lementhetőek legyenek. Itt lehet választani az email exporttól kezdve az XML, textfile, ICal, mobiltelefon, RSS, Google Calendar, stb. közül. Sajnos ez sem ér semmit, ha ékezetes karaktereket használunk, az import olvashatatlan lesz, kivéve a textfájlnál. Viszont importáláskor nem ismeri fel a duplicateket, úgyhogy szépen létrehoz minden taszkból még kettőt. Törölni pedig csak egyesével lehet, úgyhogy az importáláson még lenne mit fejleszteni.
- Karakterkészlet kompatibilitás (0/10). Sajnos ez az apró kis hiba lenullázza az olyan erős funkciókat is, mint a Google Calendarba és Netvibesba épülés. Vagy ékezetek nélkül használom, de akkor meg mi értelme, vagy ékezetekkel, de akkor olvashatatlanná válnak a más programokba küldött taszkok. Kár érte, meg ezért az egész karaktermizériáért a neten, remélem néhány év múlva ez a probléma egyszer és mindenkorra megoldódik....
- Egyéb extrák (5/10). Ami nagyon tetszik az az "Életcélok" menüpont. Természetesen ez is korlátozva van a fizetős vendégek részére, de maga az elgondolás jó: az egyes taszkoknál megadhatjuk, hogy azok éppen életünk rövid-, közép- vagy hosszútávú céljaiba illeszkednek-e. Aki szereti az egész életét előre megtervezni, célokat kitűzni és figyelni a megvalósítás rögös útján megtett lépések számának lassú növekedésével járó kellemes érzés szétáradásának kellemes érzését (bocs...), szóval azoknak jó. Kár, hogy ha bekapcsoljuk a funkciót, még egy menüponttal többet rabol el az értékes felhasználói felületből, ezáltal nehezebben olvashatóvé téve az oldalt.
Végeredmény: ha jól számolom, akkor összesen 76 pontot szerzett a 130-ból, azaz kb. 58 százalékos eredményt ért el. Persze kérdés, hogy ennek a pontozásnak mennyire van értelme, mennyire esetleges és mennyire kellene az egyes tételeket súlyozni. Majd meglátjuk a többi szolgáltatás összehasonlítása után.