Asszem az Ezeregyéjszaka meséit nem fogom elalváshoz felolvasni a gyereknek. Enyhén furcsa mai szemmel olvasni például azt a bájos történetet (A meggyilkolt leány vagy a három alma története), amiben a férj egy aprócska félreértés miatt hirtelen felindulásból elvágja a felesége torkát, utána feldarabolja és bedobja egy ládában a folyóba. A hullát megtalálja a kalifa, aki közli a szolgájával, hogy vagy három napon belül kideríti, ki volt a gyilkost, vagy megöli őt és a nemzetségéből még negyven embert. Már majdnem lejárt a határidő, amikor az utolsó pillanatban megkerül a gyilkos, de kiderül, hogy a félreértést egy rabszolga okozta. Ismét közli a kalifa a beosztottjával, hogy akkor most találja meg a rabszolgát, vagy ő és a családjából negyven ember mehet a levesbe. Utolsó pillanatban megkerül a rabszolga is, akiről kiderül, hogy a kalifa szolgájának a saját rabszolgája.
És akkor most jön a csattanó: mivel ilyen szépen kiderült minden, az összes félreértés tisztázódott, ezért a rabszolgát szabadon engedik, a gyilkost pedig a kalifa megjutalmazza, és választ számára egy új feleséget, akivel boldogan él, amíg ... nyilván amíg valami apróság miatt meg nem öli. Szó szerint idézve: "A rabszolgát szabadon bocsátotta, az ifjúnak pedig, aki feleségét meggyilkolta, olyan havi járadékot adományozott, hogy gond nélkül megélhetett belőle, a maga rabnői közül adott hozzá egyet feleségül, és asztaltársául fogadta."
Namost valahogy ez a történet nehezen egyeztethető össze az olyan fogalmakkal, mint pl. az emancipáció, feminizmus, esélyegyenlőség, felvilágosodás, demokrácia, politikai korrektség, stb.
Jó, nyilván van egy nagy korbeli és kulturális szakadék a mű és a befogadó között, de akkor is durva rácsodálkozni arra, hogy milyen üzenetet közvetítettek ezek a mesék, mennyit ért egy nő élete...
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Té, mint Tamás 2007.12.04. 17:42:41
blogart · http://blogart.blog.hu 2007.12.04. 17:45:55
Asszem 2007.12.04. 17:47:06
Asszem 2007.12.04. 17:50:26
TGV 2007.12.04. 18:02:32
masreszt a mesenek jelentos moralis uzenete van:
1. Allah mindenhato es az igazak elvezik a kegyelmet
2. a kalifa a tarsadalmi felelossegvallalasat (es a veziret is) extremul nyilvanitja ki: idezet:"Te kutya vezír, hát embereket gyilkolnak, folyóba hajigálnak a mi uralkodásunk alatt, hogy majd az ítélet napján a mi lelkiismeretünket terheljék?
3. az ifju ferj szrelemfeltesbol olt, megbanta, beismerte es maga kerte a bunteteset. Meg jegyzem, hogy meg a XX. szazadban is egyes europai orszagokban a szerelmfeltes gyakorlatilag korlatlanul enyhito korulmeny volt, ugyhogy nem kell az 1000 evvel ezelotti Bagdadba menni ezert.
Ezert szerintem a mesevel nincs akkora baj, mint ahogy leirtad, viszont megfeleloen kell tudni olvasni es ertelmezni!
Asszem 2007.12.04. 18:06:15
És még akkor is, ha nem klasszikus gyerek$mesének fogjuk fel a történeteket, hanem felnőtteknek szóló mulatságos, erkölcsnemesítő történetnek, akkor is mélységesen undorító az az értékrend, amit a mű képvisel.
conman 2007.12.04. 18:08:22
DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2007.12.04. 18:39:29
Shaq Baqoor 2007.12.04. 18:39:48
emancipáció: 18. században létrejövő (illetve felszínre kerülő) krdéskör, hagyományosan a nyugati, azza zsidó-keresztény kultúrkör általá proklamált fogalom.
feminizmus: a 19. és a 20. század fordulóján kibontakozó mozgalom, melynek gyökerei az Államokban keresendők, az 1820-as évek női szavazati jog kapcsán kialakult vitáiban.
esélyegyenlőség: ugyancsak újkori fogalmi "perverzió", az európai civilizáció találmánya, maximum a 16., 17. századig vezethető vissza a története.
felvilágosodás: a 18. század teljes európai civilizációt és kultúrát átfogó filozófiai szemléletmódja, az iránya eredendően az irracionalitás kiküszöbölése, a tudományos ismeretek bővülése segítéségével a világ megismerése volt.
demokrácia: ókori találmány, a görögöknek köszönhetjük, de hagyományosan európai, ha nem is zsidó-keresztény gyökerekkel rendelkezik. A nyugati civilizáción kívül nem igazán sikerült eddig eredményesen alkalmazni.
politikai korrektség: 20. századi mutációja az aberrált amerikai elmének. tökéletes idiotizmus a maga módján, ahol a négerből afroamerikai lesz, a törpéből alacsony növésű, a fogyatékosból hátrányos helyzetű, az ázsiaiból nem nyugati származású. Hadd ne hangsúlyozzam, hogy minden tekintetben kardinális faszság. És ez itt mellékes is.
Namármost: ilyen fogalmak, illetve a fogalmak által takart szemléletmód jelen nem létét számonkérni egy olyan mesegyűjteményen, melynek legrégebbi kézirata az időszámításunk szerinti 800-as évekből származik (!!!) az arab, tehát NEM a zsidó-keresztény, illetve európai világból (!!!!) bődületes marhaság. Krisna sem volt szent, ezreket mészárolt le 5000 évvel ezelőtt, mégse kérjük rajta számon, hogy nem tartotta szem előtt a nemzetközi háborús chartákat, és nem bánt emberségesen a foglyaival. Beethowenen sem kérjük számon, hogy nem kísérletezett elektromos gitárral. Amerigo vespuccin sem kérjük számon, hogy miért nem próbált repülővel eljutni az Indiákra. homéroszon sem kérhetjük számon, hogy nem regény formába öntötte az Illiászt és az Odüsszeiát.
Ne keverjük már össze a szezont a lőcsömmel. Azt tökéletesen megértem, hogy ebből nem szeretnél a gyerkőcödnek felolvasni, mert valóban bizarr, ha mosolyogva elmeséled, hogy "és akkor a kalifa bácsi jól feldarabolt negyven szolga bácsit handzsárral, de úgy, hogy csak fröcsögött a bél szanaszét". Ezzel teljesen egyetértek, mert hülyén veszi ki magát.
DE: az Ezeregyéjszaka a maga nemében egy remekmű, egy kuriózum, kor- és társadalomképe egy ezer évvel ezelőtt létezett arab világnak, ami még nem volt egységes vallású, nem volt egységes államigazgatás alatt, más fogalmak és irányelvek mentén építette fel az életvilágát. Ajánlom a figyelmedbe Edward Said Orientalizmus című kötetét, amiben a szerző arra világít rá, hogy mekkora marhák vagyunk mi európaiak mind, hogy a saját fogalmaink alapján akarjuk definiálni a Keletet. Nem lehet, képtelenség, ők ők, mi meg mi vagyunk, ne kérjük már ezt rajtuk számon!!!
Shaq Baqoor 2007.12.04. 18:41:33
Asszem 2007.12.04. 19:10:13
Trasher 2007.12.04. 19:29:27
Az viszont durva, hogy a közel-keleten (Bászra) még mindig ilyen (ha nem durvább) körülmények uralkodnak.
Jihadgirl 2007.12.04. 19:55:59
Mellesleg az Ezeregy éjszaka meséi valóban NEM gyerekeknek íródott. A gyereked biztos rácsodálkozna a nemi aktusokat taglaló részekre. Ha meg a női élet értékén tipródsz: az összes mesében fiatal lányokat kínoznak,bántalmaznak gyilkosságot kísérelnek meg ellenük, esetleg öngyilkosok lesznek(Hófehérke,Kis hableány,Piroska stb.) Ettől függetlenül ezek irodalmi értékkel bíró történetek,milliók nőttek fel rajtuk. Valószínüleg Te is köztük vagy. Vagy mégsem?
Shaq Baqoor 2007.12.04. 20:08:08
Azzal, hogy "rácsodálkoztál", mondtam, semmi baj nincs. Csak én meg nehezen tudom elképzelni, hogy anakronisztikusan szemléljek dolgokat. Ez van. Sorry.
Asszem 2007.12.04. 20:20:20
Jihadgirl: sem nem az erőszak ábrázolása, sem nem a nemiség megjelenése az, ami számomra gondot okoz.
Shaq Baqoor 2007.12.04. 20:29:37
hamisnero 2007.12.04. 20:38:59
TGV 2007.12.04. 22:32:56
es elteszem a kerdest, mennyivel jobb, mondjuk egy Derrick, ahol zero erkolcsi tanulsag es tortenet kimerul abban, hogy megtalaljak a gyilkost? aztan, hogy annak mik a motivacioi, mit erez, arrol nem udunk meg semmit. Ebben a tortenetben, mindenkinek az erzelmeivel es inditekaival szembesulunk.
Asszem 2007.12.04. 22:39:21
Nyilván nincs értelme összehasonlítani a bulvárral, így azzal ne is foglalkozzunk.