Napjainkban az internetes keresés azt jelenti, hogy valamilyen keresőbe beírjuk a kérdésünket, a kereső kidob egy rakás linket, amelyek között valószínűleg ott lesz a válasz is.
A legelterjedtebb kereső a Google, sőt a legtöbb ember szemében maga az internetes keresés egyenlő a Google keresésel. Sokan, sokféleképpen próbálták már megszorongatni a Google-t, de igazándiból senkinek sem sikerült.
Ennek talán az lehetett az okat, hogy nem alapjaiban változtattak azon, amit keresésen értünk, csak bővítették, vagy rendezték a találatokat, esetleg megpróbálták az emberi tudást is behozni az eredmények rendszerezésébe (pl. Mahalo).
Tehát az alapokig kell visszanyúlni. Hogyan? Úgy, hogy feltesszük a kérdést: mit keres az ember? Linkeket? Nem. Válaszokat. Ez lesz a paradigmaváltás: az eddigi "kétklikkes" keresés helyett (ahol az első kattintás a keresett kifejezés beírása után a keresés gombon, majd második a legjobbnak ítélt linken történik), ha igazán beválik a technológia, akkor az egyklikkes keresés is elegendő lesz, de csak bizonyos kérdések esetében!
Beírjuk, hogy mit keresünk, kattintunk, és eredményként megkapjuk a keresésre a válaszokat, nem pedig a linkeket, ahol a válaszok vannak. Mivel ez tényleg alapjaiban változtatja meg azt, ahogy a keresésről gondolkodunk, ezért azt is meg kell tanulnunk, hogyan tegyünk fel jó kérdéseket.
És azt is meg kell tanulnunk, hogy ez az új módszer helyettesíti, nem pedig felváltja a kétklikkes keresést.
Mellékelek egy screencastot, amelyben összehasonlítok három keresőt: a hagyományos Google-féle keresést, az egyklikkes kereső prototípusának számító Wolfram Alpha-t, és egy tipikus Google alternatívát, a Jabua névre hallgató keresőt.
--
update
Google Readerben érkezett a következő komment:
"Már abban mi a kérdés, hogy klausz sulce? itt pont hogy linket kerestél, nem?"
Ebből is látszik, hogy tényleg át kell állni az újfajta kérdezésmódra, mert amikor kipróbáltam a keresőt, magam is a régi, megszokott módon gondolkoztam.