Hey! Itt az új email szolgáltató ...
2020. június 25. írta: Asszem

Hey! Itt az új email szolgáltató ...

... évi 99 dollárért

Mennyire rég éreztem már azt bármilyen alkalmazás kipróbálásakor, hogy itt valami igazán új van születőben és hányszor hallottam már, hogy "na majd ez végre megoldja az email-ek évszázados problémáját". 

De sikerült? Nyilván nem. Az email forradalom rendszeresen elmarad, marad a Gmail, esetleg az Outlook unalmas hegemóniája, privacy érzékenyebbeknek a ProtonMail vagy Tutanota fapados felülete és vannak, akik sosem fogják otthagyni a Freemail-t. 

Email szolgáltatót váltani nehéz és macerás. Ráadásul annyira azért nem vészesen rossz a helyzet, hogy égetően szükséges lenne változtatni. Több, mint 15 év Gmail használat után (és még sok másik, pl. Outlook, Lotus Notes, Verse, SparkMail, YahooMail, stb.) elég szkeptikus vagyok, amikor megjelenik az n+ezredik email szolgáltató, pláne ha az 99 dollárba kerül. Évente.

Helló Hey Email

 hey.png

A HeyBasecamp fejlesztői által készített email platform, amely azt ígéri, hogy olyan - szemléletében is teljesen újszerű - email szolgáltatást tud nyújtani, amely forradalmasítja azt, ahogy az emaileket kezeljük.

Mindezt évi 99 dollárért. Garantálva a szolgáltatást egészen "Az Internet Végéig". 

Évi 99 dollár? Nóórmális?

Oké, kezdjük ezzel, mert ez a fekete leves. A Hey baromi drága. Sok. Pláne, hogy ez tényleg "csak" egy email kliens, és nincs hozzá integrált naptár, todo list, videó konferencia, chat, online tárhely, stb. Csak email. 

Az egyik indok az ár mellett az, hogy így tudják garanatálni a privacy-t. Húzós, de így nem a felhasználó a termék, akit a reklámok értékesítenek. Számomra mondjuk ez kevésbé fontos szempont, mert én rendben vagyok azzal, ha célzott reklámokat kapok, és van egy csomó más ingyenes, ténylegesen end-to-end encrypted alternatíva (pl. Tutanota, ProtonMail). Ráadásul a Hey transzparens ez ügyben és nem titkolja, hogy nem end-to-end encryped szolgáltatást nyújt, így akinek ez fontos szempont, az el tudja dönteni, hogy ennek tükrében akar-e váltani.

Ami számomra meggyőző (de ezt még az első benyomások alapján írom, később változhat) az a ténylegesen újszerű UX. Az alapoktól kezdve érezni, hogy mindent átgondoltak és a koncepció alapján implementáltak. Ez baromira tetszik! 

Na de mégis mit tud? És miért azt tudja?

Legjobb kiindulási pont elolvasni az alábbi listát azokról a funkciókról, amelyek igazán különlegessé teszik a Hey-t:

Features -https://hey.com/features/

Utána érdemes azzal folytatni, hogy milyen koncepció állt a fejlesztés mögött, azaz hogyan látják ők, mi lenne az email-ek kezelésének helyes útja 2020-an. Még ha nem is értünk egyet minden ponttal, akkor is jó látni, hogy tényleg átgondolták és az itt lefektetett elvek alapján fejlesztettek:

Manifestohttps://hey.com/the-hey-way/

És most lássuk a legfontosabb újdonságokat:

A Screener

Mikor valakitől első alkalommal kapunk levelet, itt eldönthetjük, hogy beengedjük-e egyáltalán a postafiókunkba. Ez a Screener. Ez annak lesz különösen hasznos, aki sok kéretlen levelet kap. Persze emellett van spamszűrő is, hogy az egyértelműen spam levelek a Screenerig se jussanak el, de emellett számos olyan levelet is kaphatunk, amit nem tekintenénk spam-nek, mégsem vagyunk rájuk kíváncsiak. Például egy hirtelen felindulásból elfogadott hírlevél feliratkozás, egy politika kampánylevél, stb.

Az első hetekben, amíg tanítjuk a rendszert, gyakran fogjuk használni, de a későbbiekben egyre ritkábban lesz rá szükség. Természetesen bármilyen döntésünk utólag módosítható.

 

screener.png

Azon kívül, hogy beengedjük-e a küldőt, azt is eldönthetjük (ha szeretnénk), hogy a Hey három fő nézete közül melyikbe kerüljön automatikusan. A Hey szándékosan nem használ AI-t, nem próbálja meg helyettünk kitalálni, hogy ez most egy hírlevél, egy számla, egy ismerősünk fontos üzenete, hanem mindig ránk bízza a döntést. 

Az Imbox

Ez nem elírás. Tényleg m-el írják és meg is tudják magyarázni, hogy miért (https://hey.com/features/the-imbox/). Ide az important, immediate levelek kerülnek. 

imbox.png

Tehát ez nem egy ömlesztett gyűjtő, ahová minden bejövő levél beesik, hanem azok, amelyek valóban fontosak és valamilyen reakciót igényelnek. A nagy csapda az, hogy a legtöbb levélről ezt érezzük, holott baromira nem azok, bőven ráérenek majd valamikor. 

Miután elolvastunk egy levelet, hacsak nem rakjuk át a "Reply Later" vagy a "Set aside" kupacba, automatikusan lekerül a Previously Seen kupac tetejére. Nem kell archiválni és nem kell inbox zéróval törődni. Ha nincs a levéllel teendőnk, elengedhetjük. Ha nem most akarunk válaszolni, berakjuk a Reply Later kupac tetejére, ha van még dolgunk vele, de az nem választ igényel, akkor a "Set aside" kupacra dobjuk. 

A Feed

Ide kerülnek a hírlevelek, értesítések, szuper ajánlatok, és minden, ami nem fontos. Ami ennek a nézetnek az újszerűségét adja, az az, hogy itt nem egy szokásos listanézetet kapunk, hanem minden levél meg van nyitva és úgy görgethetjük végig őket, mint a Facebook falunkat.

feed.png

Persze a legtöbb levél nem fog teljesen kiférni egy képernyőre, de elég látszik belőle ahhoz, hogy eldöntsük, érdekel-e, és ha igen, akkor bele tudunk kattintani megnézni a többi részét. Csak úgy, mint Facebookon a posztoknál. 

A koncepció lényege az, hogy kattintgatás nélkül, csak görgetve gyorsan át tudjuk futni a tartalmakat.

A Paper Trail

Ide rakjuk a számlákat és visszaigazolásokat, amikkel jelenleg nincs dolgunk, de később szükségünk lehet rá. Ez egy sima lista nézet, a különlegességét az adja, ha következetesen tényleg csak azt rakjuk ide, ami fontos, de nem igényel akciót a részünkről. És ezért jó, hogy nem AI, hanem mi magunk dönthetünk arról, hogy egy-egy levél melyik nézetbe kerül.

papertrail.png

 

Nagyvonalakban ezek tehát a Hey fő újdonságai, de mindezek mellett még számos baromi jó apróságot tartalmaz, érdemes tényleg átfutni a feature listát (https://hey.com/features/). 

Az első pár nap használat után nekem ezek a benyomásaim:

Ami tetszik

  • A hozzáállás. Látszik, hogy tényleg alaposan átgondolták, hogy szerintük mit kellene tudnia egy modern email kliensnek és ehhez a koncepcióhoz fejlesztették a feature-öket, nem pedig fordítva. Tetszik, hogy emiatt tudatosan el mertek engedni olyan dolgokat, amiket amúgy alapnak vennénk (például olvasatlan levelek számláló, archiválás).
  • HI (Human Intelligence) over AI (Artificial Intelligence szemlélet. Mert valóban nincs bosszantóbb annál, amikor egy rosszul nevelt AI helyettünk próbálja kitalálni a döntéseinket, hogy ezzel minket segítsen, de annyira rosszul választ, hogy inkább hátrátlat, mint segít. Ehelyett néha jobb megoldás a fapados módszer, tanítsuk mi meg az AI-t, hogy a beérkező levelekezt hogyan kategoirizálja. 
  • Az onboarding folyamat. Új szolgáltatásba regisztrálni és a régi adatokat átmigrálni csak nagyon kevés ember számára olyan szórakoztató dolog, mint nekem. Ezért fontos, hogy minnél gördülékenyebben menjen a váltás, és a Hey ezt jól megoldotta. Néhány kérdésre kell válaszolni, nem kér be felesleges adatokat (pl. életkor, lakcím, nem, bankszámlaszám), egyértelmű a felület (egy oldal - egy kérdés), látszik hol tart a folyamat és a regisztráció után sem engedi el az új felhasználók kezét. Ez a következő erőssége:
  • A Hey újszerű szemléletének és az ezt megvalósító funkcióknak a bemutatása. Mivel a Hey gyökeresen eltér azoktól a megszokott sémáktól, amelyeket a felhasználók elvárnak egy levelező programtól, ezért különösen fontos, hogy rögtön az elején megértsék, hogy mi miért van (vagy nincs) úgy, ahogy. Ha ez nem így történne, akkor a felhasználók rögtön elkezdenének a régi sémáik szerint gondolkodni és ez szükségtelen csalódáshoz vezetne ("Miért nincs itt archiválás gomb? Hol van az olvasatlan levél számláló?")
  • A felület. Szép és letisztult. Rögtön látszik, hogy más, mint a többi. Fókuszált.
  • Az alapértelmezetten kikapcsolt értesítések. Bár nekem semmi bajom az értesítésekkel, jól tudom kezelni őket, de tetszik az a hozzáállás, hogy felesleges minden levélről értesítést kapni, az ember maga döntse el, mikor fog emailekkel dolgozni. Persze néha indokolt lehet, ha fontos üzenetet várunk valakitől, ebben az esetben be lehet az adott személyre kapcsolni az értesítést. 
  • A "Később válaszolni" kupac. Ide azokat a leveleket dobhatjuk, amire akarunk válaszolni, de nem most (és nem tudjuk mikor). Önmagában ez még nem lenne akkora újdonság, más progikban is használhatunk zászlókat, csillagokat, címkéket, mappákat, itt a felhasználói felület megvalósítása az, ami tetszik. Van egy kifejezetten ennek a kupacnak szentelt nézet, ahol ezeket és csak ezeket a leveleket látjuk, direkt nincsenek ott a többiek, hogy fókuszban tudjunk maradni, amíg "válaszoló módban" dolgozunk. 
  • Tárgy átnevezése csak magunknálGyakran fordul elő, hogy a levelezőpartnerek eltérnek a tárgytól, vagy több szálon fut ugyanaz a téma. A Hey lehetőséget ad arra, hogy csak magunknál átnevezzük egy levélfolyam tárgyát arra, ami nekünk megfelelő. Mindezt anélkül, hogy ezt rákényszerítenénk a többiekre, mert ők továbbra is az eredeti tárgy alatt kapják meg a válaszainkat. 

Ami nem tetszik

  • 99 dollár. Ezen nincs mit ragozni, drága. 
  • Elvi okokból nincs beállítható lábléc. Megértem, hogy elvből utálják a footereket. Én sem szeretem, amikor egy levélfolyamban több a lábléc, mint a tartalom és az esetek 90%-ában a footer inkább sallang, mintsem hasznos infó. De ha már a szlogen az, hogy HI (Human Intelligence) over AI (Artificial Intelligence), akkor hadd döntsem már el magam, hogy szeretnék-e kulturált formában footert-t használni. Céges levelezéskenél különösen fontos lehet ez, ahol központilag meghatározott, egységes footer beállítása kötelező, így ezzel a Hey kapásból kizárja magát. Értem én, hogy fontos az elvekhez ragaszkodás, de itt kicsit átestek a ló túloldalára.
  • Későbbre ígért alapfunkciók. Ez egy MVP termék, de teljes áron. Egy csomó mindent még nem tud. Például egyelőre nem lehet beállítani reply from email címet. Majd későbbre ígérik. Pedig ez fontos lenne, főleg azoknak, akik nem akarják az ügyfeleikre terhelni az email cím váltás bonyodalmait.
  • Nincs Snooze opció.Nem tudom ez konceptuális vagy csak priorizálási döntés, remélem utóbbi és előbb-utóbb elérhető lesz ez a funkció. Mert sokszor van, hogy szeretném, ha egy email az adott időben újra felhívná magára a figyelmet. Önmagában az, hogy ezt bedobjuk a Reply later vagy a Set Aside dobozba, szerintem nem elég.
  • Nincs külön Sent items nézet. Olykor jó megnézni, már csak ellenőrzés miatt is, hogy melyek azok a levelek, amelyek tényleg el lettek külve. Az ömlesztett nézetben látszanak a kiküldött levelek, de nem lehet rájuk szűrni. Ez akkor fontos, ha hetekkel-hónapokkal korábban elküldött levelet szeretnék keresni.
  • Nehézkes váltás az Imbox/Feed/PaperTrail nézet között. Menüből kell előbányászni a nézeteket, én jobban szeretném, ha ez a három fő mód egy kattintásra egy felső navigációs menüben mindig elérhető lenne.
  • A Feed nézetben az alapértelmezett méret. Jobban örülnék, ha ebben a nézetben - főleg desktopon - több tartalom férne ki egy képernyőre, akár 2-3 oszlopban is, hogy még görgetni se kelljen annyit. A koncepció nagyon jó, de itt az UI megvalósítása kevésbé jön be.

 

Hogyan tovább?

15 nap elég lesz, hogy eldöntsem, megéri-e. Átirányítottam minden levelezésem Hey-be, dacára annak, hogy kimenő leveleknél nem tudok még az eredeti címről írni. Most csak ezért nem fogom átállítani a többi szolgáltatásban, amit használok a fő email címet.

Egyelőre.

Ha 15 nap múlva is úgy érzem, hogy ad annyit az egész újszerűsége, hogy megérje, akkor lehet belevágok a költözésbe.

Én nem a privacy előnyök miatt váltanék Hey-re, hanem azért, mert úgy érzem, hogy az elmúlt évek során a Google alkalmazások fejlesztése mind UI, mind funkcionalitás szempontjából inkább stagnált. Pedig annyi mindent lehetne hozzáadni.

Az Inbox egy jó kezdeményezés volt, de nem várható el két különböző email kliens párhuzamos üzemeltetése, viszont a legjobb funkciókat (bundled email, purchases kategória) a mai napig nem vitték át Gmail-be, pedig ígéret az volt rá.

Az email, mint kommunikációs forma szerintem velünk marad. Nem biztos, hogy Az Internet Végéig, de az biztos, hogy a  következő 5-10 évben nem fogja semmi teljesen kiváltani. A Hey ezt jól felismerte, nem azt akarják megreformálni, ami felett nincs kontrollunk (mások hogyan emaileznek), hanem azt, ahogy mi viszonyolunk a levelezéshez, és ehhez adnak eszközt.

Ezért fontos, hogy néha jöjjön egy app, ami felkavarja az állóvizet, és megmutatja, hogy 2020-ban igenis lehet még újat mutatni email fronton. Sőt, nagyon is szükséges. 

Szóval, mi lesz ebből?

Nehéz most megmondani. Egyesek szerint az ár miatt egyértelműen DOA (Dead on Arrival), mások szerint lehet létjogosultsága.

Én nem tartom valószínűleg, hogy 3-5 év múlva akárcsak töredékében megközelítse a felhasználóbázisa a Gmailt vagy az Outlookot. Ha sikeres lesz abban a szűk szegmensben, ahol mozog, akkor a többi nagy szolgáltató (és a később induló kisebb újak) is biztos, hogy átvesznek elemeket belőle, így idővel csökkenni fog az újszerűsége és egyedisége, miközben az ára ugyanakkora marad.

Azt nem hinném, hogy be fogják zárni. A Bandcamp már csak a presztízs és az arcvesztés elkerülése miatt is életben fogja tartani, még akkor is, ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Az Internet Végéig ígéretet egy startuptól nem lehet komolyan venni, de egy 21 éve a piacon lévő cégtől igen.

Persze garancia semmire nincs, de még a legnagyobbak sem tartanak meg minden terméket örökre, elég csak a Google graveyard-ra vetni egy pillantást.

Én azért szeretném, hogy sikeres legyen (dacára az árának), mert az azt üzenné, hogy van értelme innovatívnak és újszerűnek lenni, eltérni a régi bevett sémáktól, újragondolni és kockáztatni, mert lesznek userek, akiknek ez akár még évi 99 dollárt is megér. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása