"Minden gyereknek kellene egy iPad" - ezzel a merész felvetéssel indított a Cult of Mac egyik cikke. Szerintem teljesen igazuk van abban, hogy az iPad használat a passzív TV nézés aktív-konstruktív alternatívája lehetne.
Ehhez viszont az szükséges, hogy a gyerekeket profi módon tanítsák meg az aktív, konstruktív felhasználásra. Ez lenne az iPedagógus szerepe.
Az iPedagógus olyan tanár, aki maga is ismeri és aktívan használja azokat az eszközöket és alkalmazásokat, amiket oktatni fog, ezáltal képes a gyerekeknek pozitív, követendő mintát nyújtani.
Az iPedagógusi funkció nem egyenlő a számtech tanárral, bár betöltheti ugyanaz a személy mindkét szerepet is. A számtech tanár technikai készségeket oktat (a legfontosabb, digitális kultúra legalapvetőbb, bár legkisebb presztízsű készségével kezdve: a tíz ujjas vakon gépelés készségszintű elsajátítása az a dolog, amit én ma minden gyerek számára ugyanúgy kötelezővé tennék, mint a kézírás megtanulását. Aki tud gépelni az ismeri, mekkora áldás ez a készség, milyen könnyű megtanulni és mennyi időt lehet megspórolni vele). Tehát a számtech tanár megtanítja az eszközök kezelését, az iPedagógus pedig a helyes felhasználását.
Fontos megjegyezni, hogy egyik sem helyettesíti a másikat. Az iPedagógus tehát nem technikát tanít, felteszi, azt a gyerekek már elsajátították, hanem helyes felhasználást, például a következő témakörökben:
Szociális hálózatok használata
Hogyan illik helyesen Facebookozni, azaz kiről milyen képet lehet megosztani, miért kell ehhez előbb az érintett személy beleegyezését kérni, hogyan érdemes idegenekkel chatelni, milyen infókat osszon meg magáról és kivel.
Keresés
Hogyan kell hatékonyan információtkeresni a neten, keresőmotorok, fórumok, twitter, Facebook, Wikipedia használat. Megtanítja nekik azt a mágikus készséget, amivel sok felnőtt nem rendelkezik: hogyan lehet bármilyen programot azonnal használni tudni, vagy megkeresni a neten a használati útmutatót vagy fórumokon a helyes kérdést feltéve válszaszt kapni a problémánkra és ezt udvariasan megköszönni, hogyan kell másnak kioktatás nélkül segíteni.
Biztonság
Hogyan kell elkerülni a vírusokat, a vírusírtónak látszó popup spywareket, a Facebook üzenőfalon terjedő rosszindulatú linkeket, amik automatikusan kiposztolják magukat összes ismerősünknek, ha ráklikkelünk, stb.
Helyzetmegosztás
Kivel és mit érdemes megosztani. Glympse, Foursquare, Gowalla, Latitude, Facebook location és társaik konstruktív használata.
Vásárlás
Alkalmazásboltok hatékony használata, ingyenes programok keresése, in-app purchase, PayPal használat, hitelkártyával fizetés, stb.
Kommentkultúra
Megtanulhatnák a helyes komment kultúrát, a trollok kezelesét, az értelmes vitát, a helyes érvelést, stb.
Tehát oktatnivaló lenne bőven, ráadásul az új eszköz miatt teljesen újfajta oktatásmódszertant is lehetne alkalmazni, felkészítve a gyerekeket az e-learning alapú tanulásra.
Például ha minden gyereknek lenne iPadja, akkor lehetne írni olyan applikációt, amit futtatva az iPedagógus wifin keresztül láthatná és irányíthatná a gyerekek gépeit, adhatna nekik visszajelzést, válaszolhatna a kérdéseikre, láthatná, hol rontják el, amit csinálnak. A digitális táblára kivetíthetné bármelyik képrenyőt demonstrálni.
Megváltozott a világ, és az oktatás szerepe lenne az, hogy a gyerekeket felkészítse erre. Az iPedagógus pedig nemcsak az oktató, hanem a nevelő szerepet is betölthetné.
Amelyik ország komolyan veszi ezt a változást és támogatja a digitális kultúra oktatását, az egy olyan generációt fog felnevelni, amelyik sokkal nagyobb eséllyel indul a jövő munkaerő piacán.
szakértőbb 2011.05.08. 14:14:58
Tisztelettel:-)
Asszem 2011.05.08. 14:27:31
szakértőbb 2011.05.08. 14:44:58
Ligetlakó 2011.05.08. 21:04:59
Emrik 2011.05.11. 13:51:18